اجزاء قلیان چوبی

اجزاء قلیان چوبی

اجزاء قلیان چوبی

این مقاله صرفا برای اطلاعات عمومی می باشد و سایت ما هیچ فعالیتی در زمینه قلیان ندارد

اجزاء قلیان چوبی و یا همه قلیان ها  از بادگیر ، تنه ، میلاب ، سر قلیان ، نی و کوزه تشکیل می گردد. همانطور که می دانیم قلیان چه در خانه و چه در سفر مورد استفاده قرار می گیرد و به همین جهت در اندازه های گوناگون و مختلف ساخته می شود.

قلیان هایی که در خانه استفاده می شوند معمولا بزرگ تر و سنگین تر هستند و قلیان هایی که در سفر و خارج خانه مورد استفاده قرار دارند، سبک و کوچک تر می باشند. در گذشته تا کنون جنس قلیان نیز مورد توجه قرار داشت بطوریکه بعضی از آنها را از طلا یا نقره می ساختند و بعضی نیز از فلز برنج ساخته می شدند.

 

 

 

جنس اجزاء قلیان چوبی

جنس اجزای تمام قلیان ها از چوب، فلز گرانبها، فلز ارزان ، سفال، شیشه و غیره می باشد. در مطالب زیر به برخی از آنها اشاره شده است.

 

سر قلیان

سر قلیان از دو قسمت تقسیم می شود. قسمتی که برای اتصال به تنه است و قسمت قیف مانند که برای آتش و تنباکو در نظر گرفته شده است. معمولا قسمت زیرین آن از چوب بوده و قسمت بالای آن از چینی، سفال یا فلز ساخته می شد. قسمت بالایی تمام سر قلیان ها دارای تزیینات می باشد که همگی مرصع کاری، مینا کاری و یا کنده کاری می باشد.

تنه قلیان

جنس این قسمت از قلیان، فلزی و بیشتر چوبی است. در تنه های فلزی اگر از طلا یا نقره استفاده می شد، با مرصع کاری یا ملیله کاری تزیین می شدند و اگر از فلزات ارزان مانند برنج استفاده می شد، آنرا مطلا کرده یا بر روی آن نقاشی می کردند. میلاب و نی نیز اغلب از جنس تنه قلیان ساخته می شوند.

کوزه قلیان

یکی از اجزاء قلیان، کوزه قلیان است که از جنس هایی مانند سفال، شیشه، چینی، سنگ، کدو و نارگیل درست می کردند. به طور مثال می توان گفت که کوزه های شیشه ای نقاشی می شدند و نیز کوزه های سفالی، لعاب داده و نقش دار می شدند و همچنین کوزه های سنگی و چوبی، کنده کاری می شدند.

آب قلیون چقدر باشد؟

آب در کوزه قلیان به منزله صافی و فیلتر عمل می کند و میزان آن نه خیلی زیاد که هنگام پک زدن وارد دهان شود و نه خیلی کم که اصلا به کار نیاید پس باید به اندازه مطلوب و مشخصی در کوزه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.