راه اندازی خط تولید زغال فشرده در تربت حیدریه

  • شهر
  • a.shahandeh
  • ۰۰ فروردین ۲۱

زغال فشرده چیست؟

زغال فشرده که به آن زغال قالبی نیز گفته می شود نوع مدرن زغال است که در خط تولید و توسط دستگاه های صنعتی ساخته می شود. در گذشته به آن زغال چینی گفته می شد چرا که مبدا واردات آن کشور چین بود ولی خوشبختانه امروزه تجهیزات آن داخل کشور وجود دارند و خطوط بسیاری در ایران مشغول تولید این محصول هستند. زغال فشرده مزایای بسیاری نسبت به زغال های سنتی یا چوبی دارد که از جمله می توان به دوام و حرارت بیشتر، سوختن یک نواخت و عدم تولید گاز های سمی اشاره کرد. همچنین برای تولید زغال فشرده نیازی به قطع درختان نمی باشد و از ضایعات چوبی این محصول تهیه می شود.

مزایای تولید زغال فشرده

زغال فشرده محصولی پر کاربرد است که در پخت و پز، کشیدن قلیان و حتی مصارف گرمایشی و صنعتی کاربرد دارد و از این رو دارای تقاضای بالایی می باشد و حتی در سال های اخیر صادرات آن به کشور های همسایه نیز رواج یافته است. از این رو تولید این محصول را می توان کسب و کاری پر رونق دانست که البته نیاز به سرمایه و نیروی کار چندانی هم ندارد. خوشبختانه مواد اولیه برای تولید این محصول نیز به فراوانی در کشورمان یافت می شود که وجود مواد اولیه برای هر خط تولید یک ویژگی مهم است.

اکنون این امکان فراهم است تا خط تولید زغال فشرده خود را در شهر تربت حیدریه استان خراسان رضوی راه اندازی کنید. گروه مهرصنعت علاوه بر تامین تمام تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز شما، محصول تولید شده شما را نیز خریداری می کند.

صادرات زغال فشرده

شهر تربت حیدریه در استان خراسان رضوی را بهتر بشناسیم

تربت حیدریه شهری در استان خراسان رضوی و مرکز شهرستان تربت حیدریه است که در حدود ۱۵۰ کیلومتر با شهر مشهد فاصله دارد. تربت حیدریه که در سال ۱۳۰۵ به عنوان شهر شناخته شد، ۱۴۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد که از این لحاظ چهارمین شهر پر جمعیت استان است. تربت حیدریه از شمال با شهر مشهد، از جنوب با گناباد از شرق با تربت جام و از غرب با شهر کاشمر همسایه است.

 

راه اندازی خط تولید زغال فشرده در تربت حیدریه

تاریخچه

پیشینه تاریخی تربت حیدریه به دوره اشکانیان باز می گردد. در آن زمان این محل زاوه نام داشت. البته سنگ نگاره هایی در این ناحیه کشف شده اند که حکایت از جمعیت چند هزار ساله در این شهر دارد ولی تربت حیدریه در دوران صفویه بصورت شهر در آمد و در دوران قاجار بیشتر رونق گرفت.

جاذبه های تاریخی و طبیعی شهر تربت حیدریه

آثار تاریخی

حمام حاجی رئیس

این حمام مربوط به دوران قاجار و است که توسط شخصی به همین نام یعنی حاجی رئیس ساخته شده است. فضای داخلی این حمام شامل راه پله، گرمخانه و مخازن آب است و در میانه آن یک حوض هشت ضلعی قرار دارد. ستون ها و سردر های این حمام مزین شده با کاشی به رنگ های لاجوردی و با نقوش گل و بوته است.

سردر حمام حاجی رئیس

خانه امینی

این خانه تاریخی مربوط به میرزا علی اکبر امیرالتجار تربتی از تجار بسیار معروف تربت حیدریه است که به نام امینی شناخته می شد. این بنا دارای کاشی کاری و گچ بری های بسیار جالبی بوده که خوشبختانه بار ها مورد مرمت قرار گرفته و در وضعیت خوبی قرار دارد.

رباط لاری

قدمت این بنا به سال ۱۳۰۸ هجری قمری می رسد و متعلق به یکی از تجار معروف شهر به نام حاج محمد رضا لاری بوده است. رباط لاری دارای چهار انبار بزرگ و ۲۴ غرفه است.

جاذبه های تاریخی تربت حیدریه

آبشار رودمعجن

این آبشار ۲۸ متری در چهار کیلومتری روستایی به همین نام (رودمعجن) است که از رشته کوه چهل تن جاری می شود و یکی از جاذبه های طبیعی تربت حیدریه است.

غار ماه پری

این غار که در نزدیکی روستای صنوبر و ۱۹ کیلومتری تربت حیدریه قرار دارد. در این غار شواهدی و رد پاهایی از انسان های پیش از تاریخ کشف شده است.

سوغات و صنایع دستی تربت حیدریه

زغفران شاخص ترین سوغات تربت حیدریه است. در حدود ۴۱ هزار هکتار از زمین های تربت حیدریه زیر کشت زعفران قرار دارند. علاوه بر زعفران، گردو و خشکبار نیز سایر سوغات خوراکی این شهر هستند. حلوای گردویی معروف به جوزی از شیرینی های محلی تربت حیدریه است.

گیاه زعفران، مهمترین سوغات تربت حیدریه

صنایع دستی تربت حیدریه نیز شامل مسگری، نمد بافی و همچنین حصیربافی هستند.

حصیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.