راه اندازی خط تولید زغال فشرده در شهر بیجار

  • شهر
  • a.shahandeh
  • ۰۰ فروردین ۱۹

زغال فشرده و مزایای تولید آن

زغال فشرده نوعی بریکت سوختی است که در پخت و پز، کشیدن قلیان و حتی گرمایش و برای مصارف صنعتی کاربرد دارد. این محصول نوع مدرن زغال است که مزایای قابل توجهی نسبت به زغال سنتی دارد از جمله اینکه دوام بیشتری در سوختن دارد و بطور یک نواخت گداخته می شود. همچنین مانند زغال های قدیمی گازهای سمی چندانی تولید نمی کند. زغال فشرده که به آن زغال قالبی نیز گفته می شود از ضایعات چوبی مانند خاک اره و پوست گردو ساخته می شود که در نتیجه برای تولید آن نیاز به قطع درختان و آسیب به محیط زیست نمی باشد.

زغال فشرده با توجه به مزایایی که دارد به سرعت در حال جایگزینی با زغال های سنتی و چوبی قدیمیست. این محصول مصارف و تقاضای زیادی در بازار دارد و حتی اکنون در حال صادرات به کشور های همسایه نیز می باشد. از این رو، راه اندازی خط برای تولید زغال فشرده را می توان یک کسب و کار پر رونق دانست که نیاز به سرمایه و نیروی کار عظیمی هم ندارد. مزیت دیگر این تولید، وجود مواد اولیه در داخل کشورمان است که فراهم بودن مواد اولیه هم یک مزیت مهم برای هر تولید است.

 

آشنایی مختصر با زغال فشرده

شما می توانید تمام تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید زغال فشرده را در شهر بیجار از گروه مهرصنعت تهیه فرمایید. همچنین این شرکت مواد اولیه شما را نیز تامین کرده و محصولات تولید شده توسط شما را نیز خریداری می کند.

نگاهی به بیجار؛ شهری با قدمت پنج هزار سال

شهر بیجار در استان کردستان و مرکز شهرستان بیجار است که ۵۰۰۱۴ نفر جمعیت دارد. این شهر با دارا بودن مساحتی در حدود ۵۳۵۰ کیلومتر مربع، در فاصله ۱۴۲ کیلومتری از مرکز استان یعنی شهر سنندج قرار دارد.

پل گل قشلاق

پیشینه بیجار

بیجار یکی از شهر های بسیار قدیمی ایران است که قدمت آن به دوره ماد ها می رسد. در آن زمان بیجار مرزی بین دو شهر ماد یعنی اکباتان (همدان) و آذربایجان بوده است. در دوران هخامنشیان نیز بیجار شهری مهم و مرکز پرورش اسب های نظامی و کشاورزی ایران بوده است. در سال ۱۳۳۷ و با تشکیل استان کردستان، بیجار به این استان پیوست و نام شهرستان از گروس به بیجار تغییر یافت.

اقلیم و جغرافیا

بیجار شهری کوهستانی بوده و در رشته کوه غربی ایران واقع شده است و در نتیجه بیجار ارتفاعات بسیاری از جمله شاه نشین، چنگ الماس، حمزه عرب و پنجه علی دارد. همچنین در این شهر چهار رودخانه اصلی به نام های قمچقا، قزل اوزن، اوزن دره و چم جاری هستند.

آب و هوا و اقلیم بیجار نسبتا خشک است و به دلیل قرار گیری در ارتفاعات، اختلاف دمای بسیار بالایی در تابستان و زمستان دارد. در سردترین ماه سال که بهمن ماه می باشد دمای بیجار تا زیر ۳۷ درجه سانتی گراد افت می کند و در گرم ترین روز های تیر ماه به ۴۱ درجه می رسد.

آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی بیجار

همانطور که گفته شد بیجار شهری بسیار با قدمت است و از این روی آثار تاریخی فراوانی دارد.

قلعه قمچقای

قلعه قمچقای یکی از قدیمی ترین بناهای کشور است که قدمت آن به سه هزار سال پیش از میلاد می رسد. این بنا در فاصله ی ۴۵ کیلومتری و شمال بیجار واقع شده است. این دژ دارای کتیبه ای جذاب به خط هیروگلیف و هراتیک است که از قدیمی ترین کتیبه های ایران محسوب می شود. در دل این قلعه نیز آب انبار هایی وجود دارند.

قلعه قلچمای

پل گل قشلاق

این پل در بخش کرانی و نزدیک به روستای گل قشلاق بیجار واقع شده است. قدمت این بنا به دوره ایلخانیان باز می گردد و سپس در دوران صفویه تکمیل شد. پل گل قشلاق در سال ۱۳۸۲ به ثبت آثار ملی رسیده است.

بازار بیجار

این بازار تاریخی نیز در دوران صفویه ساخته و در زمان قاجار مورد بازسازی قرار گرفت. این بازار یک راسته طولانی شمالی به جنوبی دارد و با توجه به قرار گیری در مسیر کاروان ها در دوران قدیم، یکی از مراکز تجاری و پر رونق بیجار بوده است. در بخش غربی این بازار یک سرای قدیمی نیز به نام “امیر تومان” وجود دارد.

بازار تاریخی بیجار

سوغات و صنایع دستی بیجار

قالی و گلیم های بیجار معروفیت فوق العاده ای دارند. نقش و نگار قالی های بیجار عموما شامل ترنج، حیوانات و اشکال کلونی مانند است که با رنگ های تند و پشم زبر تولید می شوند.البته در این قالی های زیبا گاهی نقش های انسان و زن مرد نیز دیده می شود. سوغات خوراکی معروف بیجار نیز نوعی ترشی به نام “ترشی هفت بیجار” است.

قالی بیجار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.