زغال طاق | گیاه تاق

زغال طاق

این مقاله صرفا برای اطلاعات عمومی می باشد و سایت ما هیچ فعالیتی در زمینه زغال طاق ندارد

قطع کردن درختان و گیاهان با ارزش که به عنوان ریه های کره زمین هستند برای تولید زغال طاق قلیان ، به مانند از بین بردن پرندگان کوچک به خاطر استفاده از گوشت آنها می باشد. بنابراین گذران زندگی پر از سختی اهالی روستا یا عدم دقت و نظارت کافی مدیران و مسئولین سازمان ها و یا بازار پر رونق زغال، به هر دلیل که هست متاسفانه درختان مناطق روستایی در ایران بریده و قطع می شوند تا افراد سوداگر و سودجو از فروش زغال قلیان  سودهای کلان بدست بیاورند.

گیاه تاق

بیشتر منابع جنگلی در ایران در روی نقشه در مرکز و کویر قرار دارد. جنگل های گیاه تاق از مهم ترین پوشش های گیاهی این مناطق هستند. درختانی که با زحمت و هزینه بالا و صرف زمان بسیار در عصرهای گذشته برای حذف و از بین بردن بیابان و تبدیل آن به پوشش جنگلی کاشته شده اند تا از به حرکت درآمدن روان شن ها و ایجاد گرد و غبار جلوگیری گردد.

نکته جالب در اینجاست که  چوب درختان طاق از با کیفیت ترین زغال ها هستند. دلیل با اهمیت بودن این جنگل ها این است که در بیابان و در هوای طوفانی مانع انتشار ریزگردها در هوای منطقه می شوند. ولی وقتی این درخت های با ارزش بریده و قطع می شوند متاسفانه صدمه جبران ناپذیری به منطقه بیابانی وارد می نمایند. در نتیجه این گونه افراد با انجام این عمل خائنانه نه تنها موجب خرابی و نابودی بیابانها می شوند بلکه باعث ایجاد بیماری حاصل از ریز گردها نیز برای انسان می گردند. از این رو می توان گفت که مناطق یزد، نایین و کاشان و دیگر مناطق کویری در معرض این آسیب قرار دارند.

البته بسیاری از مردم آگاهی ندارند که در راه جلوگیری و مبارزه با قاچاق چوب برای نجات این نوع درختان ارزشمند، افراد زیادی تا به حال به شهادت رسیده اند و قریب به پانصد نفر نیز جانباز شده اند. طبیعی است که مبارزه با این افراد آسان نیست و به علت عدم توجه  مردم به این موضوع احتمالا سعی و کوشش محافظان طبیعت به نظر دیگران نمی آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.