آداب قلیان کشیدن

آداب قلیان کشیدن

این مقاله صرفا برای اطلاعات عمومی می باشد و سایت ما هیچ فعالیتی در زمینه ی قلیان ندارد

آداب قلیان کشیدن

آداب قلیان کشیدن به این صورت است که معمولا می بایست به صورت گروهی کشیده شود  و تنهایی قلیان کشیدن را جالب نمی دانند. وقتی قلیان به میان آورده شد، بزرگ ترین فرد جمع باید آن را چاق کند. البته اگر خود فرد به هر دلیلی مانند تنگی نفس داشتن نخواست این کار را انجام دهد، می تواند این کار را به فرد دیگری در جمع واگذار کند.

قلیانمی بایست دور بچرخد و نوبت رعایت شود و هرکسی حق ندارد یکدفعه از وسط یا آخر آن را بگیرد. هرکسی که نوبت اوست، باید تعداد پک هایش را تنظیم کند تا نوبت به همه برسد؛ نه اینکه مانند برخی ها از اول تا آخر شلنگ قلیان را تصاحب کند.

تشکر کردن در قلیان کشیدن

هر فردی که شلنگ قلیان را از نفر قبلی می گیرد، از او تشکر می کند. این تشکر کلامی نیست؛ بلکه دست خود را روی دست شخصی که شلنگ را واگذار می کند، می زند.

در آداب قلیان کشیدن هیچ کس نباید سرخود، به زغال یا سایر اجزای قلیان دست بزند و هر حرکتی باید با رضایت همه ی افراد باشد.

تمام افرادی که دور قلیان نشسته اند، باید قلیان بکشند؛ هرچند کم و کوتاه. اگر فردی از این کار امتناع کند، نسبت به بقیه بی احترامی کرده است. البته شاید این کار عده ای از قلیان کش های ماهر را خوشحال هم کند. اما آداب این کار چنین است.

چگونه قلیان کشیدن

قلیان را باید تا انتها یعنی تا جایی که تنباکو بسوزد، کشید.

با آتش زغال قلیان نباید هیچ چیزی حتی سیگار را روشن کرد. این کار نوعی بی حرمتی محسوب می شود.

مسئولیت گذاشتن و برداشتن تنباکو و زغال با کوچک ترین فرد جمع است.

وقتی قلیان کشیدنتان تمام شد، شلنگ را روی زمین پرت نکنید. آن را جمع کنید و دور چوب شلنگ بپیچانید.

هیچ گاه خاکستر سیگار را در سینی قلیان نریزید. دود سیگار را هم سمت قلیان ندهید که طعم آن را عوض می کند.

زغال را در سینی قلیان نگذارید. سینی کم کم داغ می شود و فرش را می سوزاند. همیشه کنار قلیان یک منقل کوچک یا یک قابلمه ی کوچک وارونه داشته باشید.

آبی که داخل شیشه ی قلیان می ریزید نباید بیشتر از یک روز در آن بماند؛ زیرا باعث عوض شدن طعم قلیان می شود.

از آنجایی که دود قلیان سرعت اکسیژن رسانی به خون را کم می کند و فشار را می اندازد، بهتر است کنار آن یک چایی نبات بنوشید.

هر از گاهی زغال ها را جابجا و خاکستر آن را خالی کنید. از فوت کردن خاکستر خودداری کنید.

هنگام خروج دود آن را در صورت کسی فوت نکنید. بهتر  است که دود را به طرف بالا بدهید. لب و دهانتان را هم کج نکنید؛ این کار نشانه ی حرفه ای بودن شما نیست.

قبل از هربار استفاده خوب اجزای قلیان را با آب بشویید. نیازی نیست حتما شلنگ را هم آبکشی کنید. می توانید با دوبار دمیدن در شلنگ، آن را تمیز کنید.

اصول اصلی در قلیان کشیدن

داشتن جنبه مهم ترین اصل در آداب قلیان کشیدن است و انتخاب طعم های سنگین افتخار نیست. مجبور نیستید در همان اوایلی که به قلیان کشیدن روی آورده اید، طعم های سنگینی مثل: دوسیب آلبالو را انتخاب نکنید که با سرگیجه و افت فشار مواجه شوید. می توانید طعم های سبکی مثل لیمو و نعناع یا پرتقال را انتخاب کنید.

آلوده ترین قسمت بدن هر فرد و محل تجمع انواع باکتری و ویروس ها، دهان اوست. پس حتما بهداشت دهانیرا رعایت فرمایید  و از سری های جداگانه استفاده کنید. اگر سری همراه ندارید، سرِ شلنگ را قبل از رد کردن، با حرارت زغال به نوعی استریل کنید.

و در انتها به خاطر داشته باشید هربار قلیان کشیدن معادل کشیدن هفتاد نخ سیگار است. پس اگر بدن و ریه خود را دوست دارید، به فکر سلامتی آن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.