زغال حبه ای

دستگاه زغال ساز زغال حبه ای، زغال پرسی، زغال خاک زغالی

 

زغال حبه ای ، زغال پرسی ، زغال خاک زغالی چیست؟

زغال حبه ای نوعی زغال است که از خاک زغال پوست سخت پسته، گردو، نارگیل و هسته بادام تولید و فرآوری شده و جهت استفاده در اندازه ۲.۵ در ۲.۵ برش داده می شود.  علت نامگذاری این نوع زغال با این نام شکل مکعبی، مربعی، سکه ای و یا لوزی شکل آن است که تقریبا آن را شبیه به حبه قند کرده است.

زغال حبه ای به دلیل اندازه نسبتا کوچک خود بیشتر برای استفاده در قلیان مصرف می شود.‌  یکی از بهترین و پرطرفدارترین زغال حبه ای، زغال تولید شده از خاک زغال یا کربن پسته، بادام یا گردو می باشد. به زبان ساده اینگونه می توان گفت که از ترکیب مواد دیگر با خاک زغال و شکل دادن به آن طی یک فرایند مشخص زغال پرسی تولید می شود.

مهمترین فاکتور برای تولید زغال پرسی نوع مواد اولیه انتخاب شده آن می باشد. بهتر است از پوست پسته، گردو، هسته بادام و یا چوب درختان سخت مثل افرا، راش و غیره باشد. از چوب درختان میوه یا مرکبات مثل پرتقال و لیمو هم ممکن است برای تولید زغال فشرده استفاده شود که بیشتر برای قلیان کاربرد دارند.

زغال حبه ای از کیفیت و دوام خوبی برخوردار است و به شکل آرام و یک دست می سوزد. بطور کلی زغال خاک زغالی نوعی از زغال است که از کربن پوست پسته، گردو و یا بادام در طی یک فرایند فرآوری به وجود می آید. بهترین مواد برای ساخت زغال خاک زغالی استفاده از زغال پوست پسته و گردو است که باعث بالا رفتن کیفیت زغال تولیدی می شود.

زغال پرسی

تولید زغال حبه‌ای یا زغال پرسی

با وجود دستگاه جدید در تولید زغال حبه ای دیگر نیازی به کوره نخواهد بود. این امر سبب کاهش زیاد هزینه راه اندازی خط تولید زغال پرسی می شود. چرا که براحتی می توان از خاک زغال پوست پسته در این خط تولید استفاده کرد و به طور کامل کوره را حذف کرد یعنی از کربن آماده برای تولید زغال حبه ای استفاده نمود.

در طی فرآیند تولید ابتدا خاک زغال به همراه آب و نشاسته وارد میکسر می شوند. بعد از میکس شدن با هم، وارد دستگاه اکسترودر می شود. اکسترودر مواد حاصله را بصورت خمیر شکل گرفته خارج می کند که در این قسمت با تعویض سیلندر می توان اشکال مورد نظر را برای زغال خاک زغالی پیاده سازی نمود. سپس در ادامه مواد خمیری روی صفحه برش میرود و پس از تبدیل به اشکال مربعی، لوزی، سکه ای و یا غیره که ۲.۵ سانتی می باشند وارد اتاق خشک کن می شوند و معمولا پس از گذشت ۱۲ ساعت  زغال حبه ای فشرده یا پرسی آماده بسته بندی و عرضه می باشد.

 

راه اندازی خط تولید زغال پرسی یا زغال حبه ای

راه اندازی خط تولید زغال پرسی یا زغال حبه ای می تواند راهی مطمئن برای رسیدن به نتیجه مطلوب و سود دهی مناسب باشد. چرا که هزینه تهیه مواد اولیه این نوع زغال بسیار پایین تر بوده بنابراین بصرفه است. اگر فرآیند تولید آن به شکل مناسب مدیریت شود می تواند از بازده خوبی برخوردار باشد.

از دلایل راه اندازی خط تولید زغال حبه ای یا زغال پرسی می توان به سادگی فرمول مواد اولیه، دور ریز نداشتن مواد اولیه، حذف کوره، نداشتن آلایندگی ها و دود زایی، داشتن متقاضی در بازار های داخلی و خارجی، نداشتن جرقه، دود، بو و حساسیت در هنگام سوختن، سرعت بالای تولید، لازم نبودن انجام حرارت دهی برای خشک شدن در کوره های صنعتی و سنتی و …. اشاره کرد.

 

دستگاه تولید زغال حبه ای یا زغال پرسی

دستگاه تولید زغال حبه ای یا زغال پرسی یک دستگاه مجزا نیست. بلکه تعدادی دستگاه است که بشکل شبکه ای باید در امتداد هم قرار گیرند تا مواد اولیه پس از طی کردن روند تولید تبدیل به زغال پرسی شود.

ماشین آلاتی که در روند تولید زغال پرسی مورد استفاده قرار می گیرند با توجه به اولویت انجام کار به میکسر، اکسترودر ، دستگاه برش و یک اتاق خشک کن تقسیم می شوند. بدون وجود هریک از آن ها ممکن است روند کار دچار اختلال شود و زغال با کیفیت مناسب تولید نشود.

 

دستگاه زغال ساز خاک زغالی

دستگاه زغال ساز خاک زغالی برای تولید زغال پرسی به کار گرفته می شود. این دستگاه تنها یک ماشین بخصوص نیست بلکه مجموعه ایی کوچک از چند دستگاه است. و به طور زنجیره وار هر کدام قسمتی از پروسه تشکیل زغال خاک زغالی را انجام میدهند.

ابتدا خاک زغال پوست پسته با آب و نشاسته  وارد دستگاه میکسر شده و توسط این دستگاه مخلوط می شوند. سپس این مواد از دستگاه به شکل خمیر زغال شکل گرفته خارج می شود. بعد از این مرحله به بخش برش می رود یعنی خمیر شکل گرفته شده روی صفحه دستگاه برش قرار میگیرد. سپس از میان تیغه های آن عبور داده می شود تا به اشکالی با اندازه دلخواه که معمولا سایز آن ۲.۵ در ۲.۵ است برش بخورد. بعد از این بخش نوبت مرحله ی پایانی است که دیگر نیاز به دستگاه خاصی نیست. در این مرحله زغال های پرسی به اتاقی که دمای حدودا ۵۰ درجه سانتی گراد دارند رفته و طی زمانی مشخص آماده استفاده و بسته بندی می شوند.

نکته ی قابل توجه ایی در این میان مطرح است که این دستگاه ها را هم می توان به شکل نو و تازه برای تولید زغال تهیه کرد و هم می توان به شکل دست دوم و کارکرده تهیه و تدارک دید تا بتوان روند تولید را راه اندازی نمود.

منتهی باید توجه داشت که انتخاب و خرید نوع تازه دستگاه زغال ساز ممکن است هزینه های جانبی کمتری برای تولید کننده داشته باشد. چرا که قطعات آن در کوتاه مدت دچار مشکل نمی شود.‌

 

مواد تشکیل دهنده زغال حبه‌ای یا زغال پرسی

مواد تشکیل دهنده زغال پرسی می تواند با توجه به روش تولید متفاوت باشد. اما فرمول کلی تولید زغال حبه ای یا پرسی به این شکل است که ۹۷ درصد مواد اولیه آن خاک زغال یا کربن تولید شده می باشد. کربن مورد نظر با ۳ درصد مواد نانو، آب و نشاسته گیاهی مخلوط و فرآوری می شود.

در روش های دیگر ممکن است از پوست گردو، بادام، خاک اره و خاک زغال استفاده شود.  پس از ورود به میکسر آب و نشاسته به آن ها اضافه می شود. تا به خمیر زغال شکل گرفته تبدیل شود سپس برای عرضه به بازار مراحل پایانی کار روی آن انجام شود.

زغال خاک زغال

 

موارد مصرف زغال حبه‌ای یا زغال پرسی

موارد مصرف زغال پرسی می تواند متنوع باشد منتهی به دلیل شکل ظاهری مناسب که جابجایی و حمل و نقل آن را آسان کرده است بیشتر در مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. از مهم ترین مصارف آن استفاده برای قلیان یا پخت و پز مواد غذایی مختلف بخصوص انواع کباب می باشد. اگر از خاک زغال چوب در فرآیند تولید استفاده شود بیشتر مصرف کبابی دارد. اما اگر از کربن هسته و پوسته استفاده شود مصرف قلیانی بالایی دارد.

 

دستگاه زغال ساز خانگی

علاقه مندان به فعالیت در این حوزه و کسب درآمدی سودآور می توانند با هزینه ایی کم هم به عرصه تولید پر سود ورود کنند. به این صورت که این دستگاه جدید می تواند تنها ۵۰ الی ۶۰ متر از فضای منزل را اشغال کند. علاقه مندان می توانند با استفاده از برق سه فاز و حذف دستگاه کوره برای تولید این نوع زغال اقدام  کنند. مهم تر از این موارد این است که دستگاه تولید زغال پرسی آلاینده زایی ندارد. همچنین فرآیند تولید آن بسیار ساده می باشد. تنها با صرف هزینه ایی پایین برای تهیه دستگاه و همراهی تیم مناسب در جهت کسب آموزش درست به درآمدی بالا برسند.

 

 دلایل انتخاب و برتری زغال حبه ای و زغال پرسی

دلایل انتخاب و برتری زغال حبه ای و زغال پرسی نسبت به زغال های سنتی می تواند زیاد باشد. از مهمترین دلایل استفاده از زغال حبه ای می توان به عدم دود زایی و آلایندگی، میزان حرارت بالا، ساخت زغال به شکل یک دست و متوازن با تولید گرمای مناسب است. زغال پرسی از نظر قیمت مقرون به صرفه بوده و زمان سوخت آن تقریبا بالا است. این نوع زغال در هنگام سوختن تولید جرقه، دود، بو و حساسیت نمی کند. این نوع زغال در قطعات کوچک و مناسب برش خورده و بسته بندی می شود. همین امر موجب حمل و نقل آسان و جا نمایی ساده در قسمت های مختلف خانه می شود. چرا که از نظر اشغال فضای زیاد، ایجاد مزاحمت نمی کند.

 

مجوز تولید زغال حبه‌ای یا زغال پرسی

با توجه به اینکه این نوع خط تولید هیچ نوع از آلایندگی را ندارد، بسیاری از افراد بدون دریافت مجوز در حال فعالیت هستند. بنابراین براحتی مشغول تولید زغال خاک زغالی می باشند. اما در صورت تمایل به کسب مجوز مراحل آن به شکل زیر است:

مجوز تولید زغال حبه ای یا زغال پرسی می تواند اولین و مهمترین قدم برای راه اندازی خط تولید این نوع محصول باشد. برای آغاز هر فعالیت تولیدی یا تجاری به شکل قانونی اولین کاری که باید انجام شود گرفتن مجوز از سازمان ها یا مراجع ذی صلاح می باشد. اینکار موجب می شود تا روند تولید، شکل قانونی به خود بگیرد.

برای گرفتن مجوز تولید زغال پرسی ابتدا باید یک فضا برای ایجاد خط تولید به شکل تملیکی یا اجاره ای در نظر گرفته شود. سپس با مراجعه به درگاه الکترونیکی نسبت به ثبت نام اولیه اقدام گردد. پس از آن مدارک مالکیتی ملک مزبور به شکل مبایعه نامه با اجاره نامه به مراجع قانونی ارائه شود.

در ادامه فرم های مورد نظر  مثلا برگه درخواست ایجاد کارگاه تکمیل شود تا پس از طی روند قانونی مجوز تاسیس موقت صادر شود و در نهایت پس از طی شدن مدت مقرر و نداشتن مشکل قانونی گواهی بهره برداری دائمی صادر می گردد.‌

زغال پرسی یا زغال حبه ای

 

فرمول ساخت زغال حبه ای

فرمول ساخت زغال حبه ای تقریبا ساده است. به این شکل که برای تولید زغال حبه ای باید ابتدا مواد اولیه ای مثل کربن پوست پسته، پوست گردو، بادام یا نارگیل با آب و نشاسته وارد دستگاه میکسر شود. سپس به شکل خمیر زغال می شود و بعد از ورود به دستگاه اکسترودر ، این خمیر به صورت شکل گرفته از آن خارج می شود.

۹۷ درصد مواد اولیه فرمول زغال حبه ای کربن یا خاک زغال است. در این میان تنها ۳ درصد دیگر مواد افزودنی مناسب برای شکل گیری زغال خاک زغالی می باشد.

 

بزرگترین شرکت تولیدکننده دستگاه زغال خاک زغالی یا زغال پرسی

بزرگترین شرکت تولیدکننده دستگاه زغال حبه ای یا زغال پرسی شرکت مهر صنعت است. این مجموعه با تولید محصولات با کیفیت تلاش دارد تا بتواند دستگاه هایی را با راندمان بالای تولید در اختیار تولیدکنندگان و متقاضیان حقیقی و حقوقی قرار دهد.

گروه تولیدی مهر صنعت با  داشتن سال ها تجربه علاوه بر تولید دستگاه های زغال حبه ای یا پرسی از آمادگی لازم برای راه اندازی خطوط تولید در مناطق مختلف کشور برخوردار می باشد.

شرکت مهر  صنعت علاوه بر تولید دستگاه زغال حبه ای یا پرسی و نصب خطوط تولید، دوره هایی آموزشی مناسب برای فرا گیری و آموزش استاندارد چگونگی تولید زغال حبه ای یا پرسی دایر کرده است که متقاضیان می توانند برای شرکت در این کلاس ها از طریق پل های ارتباطی با متصدیان این شرکت تماس برقرار کرده و نسبت به رزرو وقت مناسب برای آموزش اقدام نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.