راه اندازی خط تولید زغال فشرده در شهر آستارا

  • شهر
  • a.shahandeh
  • ۰۰ فروردین ۲۹

نحوه تولید زغال فشرده

زغال فشرده سوختی پر مصرف و پر کاربرد است که از خاک اره، خاک زغال و پوست گردو ساخته می شود. این مواد در ابتدا توسط دستگاه کراشر یا خرد کن آسیاب شده سپس توسط دستگاه سرند الک می شوند. پس از مخلوط مواد اولیه پودر شده با یکدیگر، این مواد به دستگاه اکسترودر ریخته شده تا عمل فشرده سازی مواد اولیه انجام شود و بریکت های خام به دست آید. البته می توان از این بریکت های خام نیز در بسیاری صنایع گرمایشی و به عنوان سوخت شومینه نیز استفاده نمود ولی برای تولید زغال، بریکت خام توسط پالت به کوره برای پختن فرستاده می شود.

زمان پختن زغال خام در کوره بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت متغیر است. پس از طی این زمان، از پالت خفه کن استفاده شده تا بریکت ها خاموش و سرد شوند. در این مرحله زغال فشرده آماده است اما برای فروش بهتر و بسته بندی سریع در خط تولید، می توان توسط دستگاهی به نام اسلایسر این میله های زغال را به قطعات کوچک تقسیم و برای مصرف نهایی آماده کرد.

چرا تولید زغال فشرده سود آور است؟

زغال فشرده در پخت و پز، کشیدن قلیان و مصارف گرمایشی کاربرد دارد. همچنین اخیرا کشورمان به یک صادرکننده زغال فشرده به کشورهای همسایه بدل شده است. با توجه به این تقاضای بالا، و همچنین فراوانی مواد اولیه در اقلیم ایران، تولید این محصول را می توان کسب و کاری پر رونق دانست. البته راه اندازی خط تولید زغال فشرده به سرمایه کلان و نیروی کار فراوان هم نیاز ندارد. هم اکنون در بسیاری از شهر ها این خطوط تولید راه اندازی شده و امکان احداث خط تولید زغال فشرده در شهر آستارا نیز فراهم است.

شما عزیزان می توانید توسط گروه مهرصنعت تمام تجهیزات گفته شده و مواد اولیه برای تولید زغال های فشرده را در آستارا تهیه فرمایید. مهرصنعت علاوه بر آموزش های لازم به شما برای تولید، محصولات تولید شده توسط شما را نیز خریداری می کند.

آستارا، شمالی ترین شهر استان گیلان

آستارا شهری مرزی در استان گیلان و مرکز شهرستان آستارا است. این شهر با کشور جمهوری آذربایجان هم مرز بوده و به علت دسترسی به دریای خطر از اهمیت جغرافیایی بسیار برخوردار است. آستارا در غربی با شهر اردبیل و تبریز و در بخش جنوبی با بندر انزلی و شهر رشت همسایه است. جمعیت آستارا طبق سرشماری انجام شده در سال ۱۳۹۵ در حدود ۵۱۵۰۰ نفر بوده است.

اقلیم و جغرافیای آستارا

با توجه به اینکه آستارا نسبت به دریا در محلی مرتفع واقع شده است، آب و هوایی معتدل و خنک تر از شهر های همسایه دارد. کم ترین میزان دمای ثبت شده در دی ماه آستارا در حدود ۷ درجه زیر صفر و بیشینه دمای آن در مرداد ماه در حدود ۳۶ درجه است. آستارا در حدود ۱۴۸ روز در سال بارندگی دارد و با بارش ماهانه در حدود ۱۳۴۵ میلی لیتر، یکی از پر بارش ترین شهر های کشور است.

جاذبه های دیدنی و گردشگری آستارا

این شهر به علت موقعیت جغرافیایی مهم خود به یکی از مراکز توریستی و گردشگری کشور بدل شده است که البته جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی نیز دارد.

جاذبه های تاریخی آستارا

قلعه شیندان

این قلعه تاریخی که قدمت آن به پیش از اسلام می رسد یکی از مهم ترین آثار تاریخی آستارا می باشد که در مکانی مرتفع و روی کوه های شیندان واقع شده است. این قلعه در میان بومیان آستارا به قلعه سندان یا شیندان قالاسی نیز معروف است.

مدرسه حکیم نظامی

مدرسه حکیم نظامی را می توان از اولین و قدیمی ترین مدارس تاسیس شده در ایران دانست که قدمت بنا گذاری آن به دوره قاجاریه می رسد. در حال حاضر این مدرسه پر قدمت به موزه بدل شده است. این مدرسه که در سال ۱۲۸۷ بنا شده، حیاطی بزرگ با سقفی شیروانی دارد که دو مرتبه در سال های ۱۳۸۵ و ۱۳۹۵ مورد مرمت قرار گرفته است. مدرسه حکیم نظامی در تاریخ ۱۳۸۴ به ثبت اثار ملی رسیده و امکان بازدید عمومی از آن وجود دارد.

بافت قدیم آستارا

بقعه پیر قطب الدین

این آرامگاه که زیارتگاه مردم محلی است در دوران قاجار ساخته شده و دارای بنایی آجری به طول ۱۱ متر و عرض ۶ متر است.در گذشته سنگ مرمری به طول ۱۲۲ سانتی متر در داخل این بقعه قرار داشته که اکنون به موزه تاریخ شهر رشت انتقال یافته و در آن محل نگهداری می شود. بیرون از بنای بقعه نیز یک کتیبه وجود دارد که به علت فرسودگی نوشته های آن مخدوش شده است.

جاذبه های طبیعی آستارا

شهر آستارا به علت اقلیم و موقعیت قرار گیری در کوهپایه و دریا، دارای طبیعت کم نظیر و جاذبه های طبیعی فراوانی است.

آبشار لاتون

لاتون که ۱۰۵ متر ارتفاع دارد در بخش جنوبی شهر آستارا و حدود ۱۵ کیلومتری آن واقع شده است. در کنار لاتون یک آبشار فرعی با ارتفاع کمتر (۶۰ متر) نیز قرار دارد که میزان سر ریز آب آن بیشتر از لاتون و ابعاد آن کوچکتر است. مسیر های منتهی به آبشار جملگی سرسبز و دارای طبیعت بی نظیر و البته خطرناکی (به علت وجود پرتگاه ها) هستند. سرچشمه این آبشار از کوه اسپیناس است و آب آن به رودخانه لوندویل و در نهایت دریای کاسپین می ریزد. آبشار لاتون در سال گذشته به ثبت آثار ملی رسیده است.

ساحل صدف سیبلی

این ساحل که وسعتی در حدود هفده هکتار دارد، یکی از دست نخورده ترین و پاکیزه ترین سواحل دریای خزر است که در مسیر ده کیلومتری آستارا به سمت بندر انزلی قرار دارد. در اطراف این ساحل امکانات و تاسیسات تفریحی و گردشی بنا شده که آن را به محلی پر بازدید برای گردشگران بدل نموده است.

باغ پرندگان آستارا

این باغ در زمینی با مساحت هزار متر مربع احداث شده و در آن ۳۰۰ پرنده از ۶۰ گونه مختلف نگهداری می شوند. علاوه بر پرندگان شناخته شده مانند طاووس قرقاول و طوطی، پرندگان خاص و کمیابی نیز در این باغ نگهداری می شوند که بازدید کنندگان و گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.

ره آورد و صنایع دستی شهر آستارا

قالی بافی

از رایج ترین صنایع دستی در آستارا می توان به قالی بافی اشاره کرد که از الیاف پشم و پنبه بافته می شوند. قالی بافی در آستارا و استان گیلان دارای پیشینه ای بسیار است و این قالی ها دارای طرح های بسیار زیبایی بوده که علاوه بر استفاده به عنوان نوعی زیر انداز گاهی برای کاربرد های تزئینی نیز استفاده می شوند.

سفال گری

در آستارا و استان گیلان سفال گری نیز بسیار رواج دارد. کوزه ها و پیاله های سفالی رایج ترین محصولات سفالی آستارا هستند.

خراطی

خراطی شیوه ای از تراش دادن چوب برای تولیدات صنایع چوبی غالبا تزئینی است. هنر خراطی در ایران دارای پیشینه ای چند هزار ساله بوده و بقایای نقش بسته در ستون های تخت جمشید و کاخ داریوش نشان از ساخت عودسوز و سایر لوازم با استفاده از خراطی می دهند. در شهر آستارا نیز این هنر رواج دارد و عموما تنه های چوبی آباژور، پایه های وسایل چوبی، تنه های قلیان و سایر لوازم چوبی به این روش در آستارا تولید می شوند.

نمدمالی

برای تهیه نمد از روشی به نام نمد مالی استفاده می شود که در آستارا نیز رایج است. در نمد مالی پشم با الیاف بلند گوسفند را تحت فشار، رطوبت و دمای بالا قرار می دهند تا مقاومت کافی پیدا کند. معمولا از نمد های حاصل شده جهت درست کردن دیگر صنایع دستی مانند پالتو، کلاه نمدی و غیره استفاده می شود.

ره آورد خوراکی آستارا

رشته خشکار

رشته خشکار نوعی شیرینی محلی و بسیار قدیمی آستارا و استان گیلان است که از آرد برنج، شکر ، مغز گردو وادویه های معطر نظیر دارچین درست می شود و معمولا پیش از خوردن آن را کمی در کره تفت می دهند. رشته خشکار معمولا در ماه رمضان و به عنوان شیرینی افطاری خورده می شود.

رشته خوشکار

زیتون پرورده

این خوراک که بیشتر به عنوان چاشنی و در کنار غذا صرف می شود از اصیل ترین سوغاتی های آستارا و استان گیلان است. زیتون پرورده در آستارا به هر دو شیوه محلی (خانگی) و صنعتی تولید می شود.

زیتون پرورده

رب انار

این محصول که از آب انار تغلیظ و جوشانده شده حاصل می شود نیز از چاشنی ها و افزودنی های غذایی استان گیلان و شهر آستارا است. رب انار نیز مانند زیتون پرورده هم بصورت محلی و هم صنعتی تولید می شود که در شیوه سنتی آب انار در ظروف مسی ریخته شده و بر شعله هیزم به جوش می آید تا آب آن تبخیر شود و رب انار با غلظتی مانند عسل به دست آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.