علت سردرد بعد از کشیدن قلیان چیست؟

دلایل سردرد گرفتن پس از کشیدن قلیان و درمان آن

احساس سردرد ، سرگیجه و حتی حالت تهوع از جمله عوارض کوتاه مدت کشیدن یک قلیان بی کیفیت هستند . به طور کلی می توان گفت که یک قلیان که در آن از زغال و تنباکوی با کیفیت استفاده شده و اصولی راه اندازی شده باشد این احساس نا خوشایند را ایجاد نخواهند کرد . اما برای کسانی که به قلیان و کشیدن آن علاقه دارند حداقل یک بار پیش آمده که با یک قلیان بی کیفیت دچار سردرد و تهوع شده اند . اما علت این موضوع چیست؟

دلیل اول : قلیان به درستی چاق نشده است

هرچند به اصطلاح چاق کردن قلیان کاری راحت به نظر می رسد ولی واقعا به کمی تجربه و آزمون و خطا نیاز دارید تا بتوانید یک قلیان با کیفیت آماده کنید . در غیر این صورت قلیان شما دود نخواهد داشت، خاموش می شود ، تنباکو میسوزد و یا بو و طعم بدی ایجاد خواهد کرد .

 

سر درد بعد از قلیان

زغالی که روی قلیان می گذارید می بایست به درستی گداخته شده باشد و هیچ لکه ی خاموشی روی آن مشاهده نشود . بطور خلاصه ، تمام سطح زغال باید به خوبی سرخ شده و یکپارچه خاکستر شود . اگر عجله کنید و زغال را به خوبی گداخته نکنید ، قلیان گاز های سمی و بد بو به همراه co2 تولید می کند که این خود یک دلیل عمده سردرد و ضعف پس از کشیدن قلیان خواهد بود .

برای چاق کردن یک قلیان با کیفیت  ، بجز زغال میزان استفاده از تنباکو و فاصله آن با زغال نیز بسیار مهم است . اگر مقدار خیلی کمی تنباکو استفاده کنید ، خواهد سوخت و علاوه بر بوی بسیار زننده باعث تهوع می شود . استفاده بیش از حد از تنباکو نیز دود بسیار غلیظ و مضری تولید می کند که خود باعث مسمومیت و سردرد می شود .

همچنین اگر تنباکو زیادی به زغال نزدیک باشد و بیش از حد داغ شود ، باز هم ایجاد دود مضر و بی کیفیت خواهد کرد . پس همیشه سعی کنید در هنگام آماده سازی قلیان به این نکات توجه کنید . استفاده از تنباکوی زیاد برای دودکردن بیشتر به هیچ وجه توصیه نمی شود .

دلیل دوم : زغال مصرف شده بی کیفیت است

در واقع زغال بی کیفیت را می توان مهم ترین دلیل احساس ناخوشایند هنگام دود کردن قلیان دانست . یک زغال بی کیفیت می تواند مقدار زیادی گاز co2 و بوی بد تولید کند که باعث مسمومیت خفیف می شود و دلیل اصلی بسیاری از سردرد ها نیز همین است .  چنانچه از زغال های سنتی که از چوب های نا مرغوب تولید شده باشد استفاده کنید ، ممکن است قسمت هایی از ذغال گداخته نشود و بجای تنباکو، گاز های سمی را بکشید ! همچنین زغال های فشرده ای که برای ساخت ان از مواد اولیه بی کیفیت یا مواد شیمیایی مانند چسب استفاده شده باشد به سرعت شما را دچار سردرد ، گیجی و حالت تهوع می کند . پس تاکید میکنیم که برای کشیدن قلیان حتما از زغال با کیفیت و تایید شده استفاده کنید.

نکته: توسط گروه مهر صنعت می توانید مواد اولیه مرغوب همچون خاک اره، خاک زغال و پوست گردو برای تولید زغال فشرده تهیه نمایید و یا خط تولید زغال فشرده راه اندازی کنید .

دلیل سوم : تنباکو تقلبی یا بی کیفیت است

پس از زغال تنباکوی بی کیفیت دومین دلیل احساس ناخوشایند هنگام کشیدن قلیان است . تنباکوهای قلابی تماما از مواد و اسانس های شیمیایی تایید نشده ساخته می شوند پس ایجاد تهوع و سردرد قابل پیش بینیست. سعی کنید از مارک های معتبر تنباکو استفاده کنید . نکته بعدی ماندگی و خراب شدن تنباکوست ؛ بسیاری از طرفداران قلیان نیز این نکته را رعایت نمی کنند تنباکویی که استفاده می کنید باید تازه باشد . از تنباکوی کهنه و یا تنباکویی که در محیط گرم و نگهداری شده است استفاده نکنید .

 

درمان سردرد و تهوع پس از کشیدن قلیان

اما بهرحال چنانچه با کشیدن قلیان احساس سرگیجه یا تهوع پیدا کردید ، کشیدن را کنار بگذارید . سعی کنید از محیط بسته بیرون بروید تا هوای تازه استشمام کنید اما چنانچه حالت تهوع شدید یا سرگیجه دارید اکیدا توصیه می کنیم فقط دراز بکشید و روی پا بلند نشوید زیرا در این حالت ممکن است تعادل خود را از دست داده یا حالت غش پیدا کنید که بسیار خطرناک است . اگر شیرینی مصرف نکرده اید و مشکل دیابت ندارید شاید یک لیوان آب قند حال شما را بهتر کند .

اما در آخر، به نظر شما سایر علل سردرد پس از کشیدن قلیان چیست؟ اگر در این مورد یا در خصوص درمان آن اطلاعاتی دارید حتما آن را با ما در میان گذارید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.