مزایا و معایب زغال فشرده

مزایا و معایب زغال فشرده

مزایا و معایب زغال فشرده یا زغال چینی

استفاده از زغال از دیرباز در زندگی انسان نقش مهمی داشته است، و در پخت و پز ، تولید گرما و آتش و موارد دیگری مانند استفاده در قلیان استفاده می شود. امروزه زغال ها علاوه بر روش سنتی که از قطع و سوزاندن درختان حاصل می شود، به روشی دیگر نیز ساخته می شوند، که به آن زغال فشرده یا قالبی می گویند. اما این نوع زغال چیست و مزایا و معایب زغال فشرده چه مواردی است؟

در ادامه به بررسی این مبحث می پردازیم.

 

زغال فشرده چیست؟

زغال فشرده ، که با نام های زغال چینی و زغال قالبی هم شناخته می شود، روش برای ساخت زغال است ، که در ابتدا در کشور چین انجام می شد و محصول آن به دیگر کشور ها صادر می شود؛ اما خوشبختانه با به کارگیری فناوری های تولید زغال فشرده ، و فراوان بودن مواد اولیه آن در کشور خودمان، تولید کنندگان برآن شدند تا این محصول را در کشور خودمان تولید کنند. امروزه نه تنها این زغال ها از چین وارد نمی شوند، بلکه از کشور خودمان به بسیاری دیگر از کشور ها صادر هم می شوند.

مزایا و معایب تولید زغال فشرده

مواد اولیه زغال فشرده

مواد اولیه شامل خاک اره ، پوست گردو و خاک کربن یا زغال است ، که طی فرایندی در دستگاه های خط تولید زغال فشرده قرار میگیرد، و تبدیل به زغال می شود.

مرغوبیت مواد اولیه و استفاده صحیح از آن ها ، و عدم افزودن مواد غیر مجاز، نقش کلیدی در کیفیت زغال فشرده تولید شده دارد.

 

مزایای زغال فشرده

مزایای زغال فشرده چیست؟

در بحث مربوط به مزایا و معایت زغال فشرده ، در ابتدا به مزایای آن می پردازیم :

  • عدم آسیب به محیط زیست

زغال فشرده با استفاده از مواد اولیه بازیافتی از صنایع چوب ، و در واقع سوخت های بیومسی ساخته می شود، که در نتیجه ی آن درختی برای تولید آن ها قطع نشده ، و محیط زیست آسیب نمی بینید. این یکی از مهم ترین مزایای زغال فشرده است، چراکه جنگل ها سرمایه های سبز کشورمان هستند، که متاسفانه در بسیاری از مناطق در دست نابودی اند.

قطع و از بین بردن درختان و جنگل های بلوط ، سپیدار و … که از درختان بسیار ارزشمند هستند ، در ابعاد زیادی توسط تولید کنندگان زغال سنتی انجام می شود، که بخش بسیار زیادی از آن به صورت غیرمجاز و قاچاق است.

در واقع باید بدانید که مقادیر زیادی از زغال سنتی یا جنگلی که می خرید، ممکن است با قاچاق چوب و زغال به دست آمده باشند.

لازم است تا با روی آوردن بیشتر به استفاده از زغال فشرده و تامین مصارفمان با این محصول، نقش خود را در جلوگیری از نابودی جنگل ها و درختان برای تولید زغال ، ایفا کنیم .

 

  • ماندگاری و حرارت بالا

از دیگر مزایای زغال های فشرده ، ماندگاری آن ها و در واقع سوختن به مدت طولانی تری است ، که سبب می شود بتوان مقدار بیشتری از زغال بهره برده، نیازی به روشن کردن و باد زدن آن نبوده ، و البته مقادیر کمتری از زغال استفاده شود.

هم چنین حرارت زغال فشرده نسبت به زغال سنتی بالاتر است، که این امر در مواردی چون پخت و پز و قلیان کشی یک مزیت بوده ، و کار را راحت تر می کند.

البته باید توجه داشته باشید که حرارت و ماندگاری بالای زغال فشرده ، به کیفیت آن بستگی دارد، و اگر زغال فشرده ای که استفاده کرده اید فاقد این ویژگی است، دارای کیفیت لازم نیست و بهتر است زغال تولیدی با کیفیت تری تهیه کنید.

 

  • بدون گاز و بدون بو بودن

بسیاری از زغال ها چه سنتی و چه فشرده، همراه با سوختن همچنان گاز ساطع می کنند که ممکن است با بو نیز همراه باشد. این امر سبب می شود تا سوختن زغال کامل نباشد ، و از آن مهم تر ، سبب سر درد در قلیان کشی ، و بدطعم شدن در پخت و پز می شود.

زغال فشرده ای که دارای کیفیت مطلوب باشد، بدون بو و گاز است و موجب سردرد نمی شود.

 

  • شکل قالبی و استفاده ی آسان

شکل قالبی و مکعبی زغال های فشرده (شکل به دستگاه های تولید کننده بستگی دارد) سبب می شود که نه تنها بسته بندی آن آسان تر شود و جای کمتری گیرد، بلکه استفاده از آن برای مشتری نیز راحت تر باشد. مشتری نیازی به خورد کردن یا شکستن زغال نداشته ، و آلودگی و کثیفی نیز به وجود نمی آید.

هم چنین با قالبی بودن این محصول ، هدر رفتن آن نیز کمتر می شود و صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

 

  • مقرون به صرفه بودن

با توجه به دیگر مزایای گفته شده، مانند سوختن طولانی تر و هدر نرفتن در شکستن و خرد کردن، بدیهی است که استفاده از زغال فشرده بهینه تر است و در دراز مدت متوجه خواهید شد که هزینه های شما نیز پایین تر است.

بنابراین اگر مصرف زغال شما زیاد است، (برای مثال در رستوران ها و سفره خانه ها) بهتر است از زغال فشرده استفاده کنید.

 

معایب زغال فشرده

در بررسی مزایا و معایب زغال فشرده ، باید گفت که خوشبختانه این محصول معایب خاصی ندارد .

معایب زغال فشرده در صورتی است که تولیدکنندگان از مواد غیرمجاز و شیمیایی ، مانند چسب ها استفاده کنند.

متاسفانه برخی افراد سودجو برای کاهش هزینه ها (که البته نتیجه ی معکوس دارد) اقدام به استفاده از مواد نامرغوب و یا غیر مجاز در تولید زغال فشرده می کنند.

در صورتی که مواد اولیه استفاده شده دارای رطوبت مناسب نباشند و یا گازگیری آن ها در کوره به خوبی انجام نشود ، و یا دیگر مراحل ساخت در دستگاه ها به خوبی انجام نشود، زغال کیفیت خوبی نخواهد داشت و می تواند موجب سوختن نامناسب زغال و یا ایجاد گاز و سردرد شود.

بنابراین لازم است تا خریداران از محصولات با کیفیت و تولیدکنندگانی که مرغوبیت کالای آن ها ثابت شده است استفاده کنند، تا زغال با کیفیت ، مقرون به صرفه، و البته دوست دار محیط زیست داشته باشند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.