ایمنی در کارگاه تولید زغال فشرده

اهمیت ایمنی در کارگاه زغال فشرده

در هر محیط کاری اعم از کارگاه های کوچک تا بزرگ ، کارکنان رابطه ی مستقیمی با عملیات و فرآیند محصول دارند. به طور مسلم هر کاری سختی و مشکلات مخصوص به خود را دارد. کارکنان در محیط کاری برای حفظ ایمنی خود در مقابل خطرات احتمالی باید قوانین ایمنی را به طور کامل رعایت کنند. به طور یقین کارکنان نان آور خانواده هستند و در صورت هر گونه پیشامدهای ناگوار قطعا خانواده های آنها نیز درگیر خواهند شد.

در صورت بروز هر گونه پیشامدی در اثر عدم توجه به مسائل ایمنی کارکنان از کار بی کار خواهند شد، در نتیجه خانواده ها نیز تحت شرایط سخت قرار خواهند گرفت. همان طور که می دانید کارگران زیادی در کوره ها برای تولید زغال فشرده شبانه روز تلاش می کنند.

کارگاه  زغال فشرده نیز مانند دیگر مشاغل سختی ها و مشکلات طاقت فرسایی دارد. کارگران بیشتر اوقات خود را در کوره ها برای تولید زغال فشرده سپری می کنند. فعالیت در کوره ها برای تولید زغال فشرده نیز مستلزم رعایت کردن اصول ایمنی خواهد بود. اهمیت ایمنی در کارگاه زغال فشرده از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین منظور کارکنان باید در زمان فعالیت در کارگاه های زغال فشرده اول از هر چیز به اصول ایمنی توجه داشته باشند.

اهمیت ایمنی در کارگاه زغال فشرده

رعایت کردن اصول ایمنی لازمه هر حرفه ای می باشد. حرفه تولید زغال فشرده در کارگاه های تولید این محصول سخت های مربوط به خود را دارد. کارگران باید قبل از اینکه به فکر درآمد حاصل از فعالیت در این کارگاه ها باشند باید به این فکر کنند که اصول ایمنی به درستی در کارگاه توسط کارفرما اجرا شود تا آنها نیز با رعایت کردن این اصول به راحتی و با خیال راحت در کارگاه به فعالیت بپردازند.

در کارگاه های زغال فشرده به دلیل مشتعل کردن مواد اولیه زغال فشرده و همچنین عملیات حرارتی قطعا مشکلاتی از قبیل آتش سوزی و انفجار روی خواهد داد.

در صورت فراهم نکردن بستر ایمنی از سوی کارفرما و همچنین عدم توجه کارکنان به مسائل ایمنی جان و مال افراد در بروز مشکلات و خطرات احتمالی به خطر خواهد افتاد. به همین خاطر اهمیت ایمنی در کارگاه زغال فشرده از اهمیت بالایی برخوردار است.

ما در این مقاله قصد داریم در این رابطه اطلاعات مفیدی در اختیار شما مخاطب عزیز قرار دهیم تا بهتر با اصول ایمنی در کارگاه زغال فشرده آشنا شوید؛

 

ایمنی در کارگاه تولید

اصوال ایمنی در کارگاه زغال فشرده

باز کردن ترموکوپل آنالوک مشعل

ترموکوپل آنالوگ یکی از قطعات اصلی دستگاه ها در کوره ها برای مشتعل سازی و روشن کردن مواد اولیه برای تولید زغال فشرده می باشد. در زمان نصب و راه اندازی قطعات آنالوگ باید این قطعه حتما در جای مناسب خود قرار گیرد. نصب ترموکوپل آنالوگ بر روی مشعل از اهمیت بالایی در کوره ها برخوردار است. در نبود این قطعه برق در کوره ها به طور غیر طبیعی قطع خواهد شد اما در عین حال گاز همچنان به کوره ها منتقل خواهد شد. در نتیجه در صورت هر جرقه ای انفجار و آتش سوزی در کوره ها روی خواهد داد. برای جلوگیری از چنین پیشامدی باید به نکات ایمنی در کوره ها توجه کرد. به همین منظور از یک نصاب حرفه ای کمک بگیرید تا ترموکوپل آنالوگ را به طور صحیح برای شما در جای مناسب خودش نصب کند.

بسته بندی زغال فشرده داغ

بسته بندی زغال فشرده داغ از نکات مهم ایمنی کار در کوره ها به شمار می آید. کارگران باید به این اصل پایبند باشند و تا زمانی که زغال فشرده داغ است آن را بسته بندی نکنند. کارگران باید در زمان خروج زغال فشرده از کوره ها از لوازم ایمنی استفاده کنند به این خاطر که زغال ها بسیار داغ و خطرناک هستند. در پایان باید زغال های فشرده داغ را در یک سطح مناسب قرار بدهند و از روی هم چیده شدن زغال های فشرده جدا خودداری کنند. قرار دادن زغال های فشرده در یک سطح موجب خنک شدن همه زغال های فشرده می شود. در آخر نیز با اطمینان از خنک بودن زغال های فشرده هیچ ایرادی ندارد همه زغال های را بسته بندی کرد.

نداشتن و عدم تجهیزات مانند کپسول های آتش نشانی

اگر دقت کرده باشید در همه محیط کاری اعم از ادارات ، بیمارستان ها و … کپسول های آتش نشانی در گوشه ای از ساختمان برای خاموش کردن هر گونه آتش سوزی احتمالی تعبیه شده است. حال تصور کنید کارگاه زغال فشرده که مدام با پیشامدهای از قبیل انفجار و آتش سوزی روبه رو است کپسول های آتش نشانی در آن تعبیه نشود. به طور حتم در نبود کپسول های آتش نشانی اصول ایمنی در کارگاه های زغال فشرده نیز به درستی رعایت نمی شود. کارفرما در کارگاه زغال فشرده حتما باید کپسول های آتش نشانی را فراهم کند. در کارگاه های زغال فشرده کپسول های کف از جمله تجهیزاتی هستند که نقش قابل توجهی در اصول ایمنی کارگاه زغال فشرده دارند.

نپوشیدن لباس ایمنی

پوشیدن لباس ایمنی اعم از کلاه، دستکش و… لازمه هر محل کاری برای کاهش آسیب های ناشی از خطرات احتمالی است. در کارگاه زغال فشرده نیز با توجه به اهیمت ایمنی در زغال فشرده نیز باید توجه ویژه ای به رعایت کردن نکات ایمنی داشت. تولید زغال فشرده در کارگاه زغال فشرده آسیب های جبران ناپذیری را برای کارکنان به همراه خواهد داشت. گازها و دودهای حاصل از تولید زغال فشرده برای سلامتی کارگران خطرات جدی را به همراه خواهد داشت. به همین منظور کارکنان باید در محل کار با پوشیدن لباس ایمنی، کلاه و ماسک های مخصوص خود را در مقابل گازها و دودهای حاصل از تولید زغال فشرده محافظت کنند. دودها و گازها اثرات بدی بر دستگاه تنفسی کارگران خواهد گذاشت به همین منظور برای پیشگیری از چنین پیشامدی باید افراد لباس ایمنی مخصوص به کار خود را در کارگاه زغال فشرده بپوشند.

نبود تهویه مناسب در کارگاه زغال فشرده

مواد اولیه زغال فشرده تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند تا زغال فشرده تولید شود. قطعا قرار گرفتن این مواد تحت عملیات حرارتی گازها و دودهای مضری را به همراه خواد داشت. گازها و دودهای حاصل از تولید زغال فشرده برای سلامتی افراد مضر و خطرناک می باشد. این مواد سمی موجب بروز بیماریهای تنفسی و سرطان در کارگران می شود. به همین خاطر برای اینکه چنین مشکلاتی برای کارگران به وجود نیاید باید از همان ابتدای راه اندازی خط تولید زغال فشرده تهویه های هوایی مناسبی بر روی کارگاه به درستی تعبیه شود. با وجود تهویه مناسب بر روی کارگاه زغال فشرده گازهای سمی در کارگاه تجمع نمی یابند و از فضای کارگاه خارج خواهند شد. کارگران باید با پوشیدن لباس ایمنی و ماسک خود را در برابر گازهای سمی به طور کامل محافظت کنند.

 

نکات ایمنی در خط تولید زغال فشرده

برنامه‌های ایمنی

در کارگاه های زغال فشرده برای هر چه بیشتر رعایت ایمنی افراد در زمان بروز خطرات احتمالی نظیر آتش سوزی و انفجار باید تمهیدات لازم از نظر اصولی رعایت شود. کارفرما باید به همه کارگران اطلاع رسانی کند تا همه کارگران با برنامه های ایمنی به طور کامل آشنا شوند تا در صورت بروز هر گونه پیشامدی بتوانند عکس العمل صحیحی داشته باشند.

برنامه های ایمنی در کارگاه زغال فشرده شامل موارد زیر است:

درب های اضطراری در کارگاه زغال فشرده به درستی تعبیه شود تا در موقع فرار کارگران از کارگاه زغال فشرده به راحتی باز و بسته شود و هیچ مشکلی در این مواقع برای باز و بسته شدن درب پیش نیاید.

راه های خروج از کارگاه زغال فشرده به نسبت نیروی کارکنان در کارگاه مهیا شود.

در صورت قطع بودن برق برای اینکه در مواقع فرار از کارگاه خطری کارکنان را تهدید نکند روشنایی اضطراری در کارگاه تعبیه شود.

در مسیرهای فرار هیچ گونه موانعی وجود نداشته باشد تا افراد به راحتی از این محل های گذر کنند.

یک پناهگاه یا مکانی در بیرون از کارگاه برای تجمع افراد در روزهای اضطراری فراهم شود تا افراد بعد از فرار از محل خطر در این مکان استراحت کنند.

همه موارد گفته شده از جمله نکاتی هستند که در برنامه ایمنی کارگاه زغال فشرده به درستی باید رعایت شود تا کارگران با خیال راحت و به دور از ترس از بروز آتش سوزی و انفجار در کارگاه فعالیت کنند. در ضمن کارگران در کارگاه زغال فشرده باید نسبت به برنامه ایمنی اشراف کامل داشته باشند تا در صورت بروز هر گونه پیشامدی در کارگاه بتوانند از خود محافظت کنند و به سرعت از محل دور شوند.

سخن پایانی

در همه مشاغل برنامه های ایمنی و رعایت کردن اصول ایمنی باید به درستی اجرا شود. با توجه به سختی ها و خطراتی که در کارگاه زغال فشرده وجود دارد در این حرفه نیز بیش از دیگر حرفه ها باید اصول ایمنی به درستی اجرا شود و کارگران به همه نکات ایمنی توجه داشته باشند.  به این خاطر که کار کردن در کارگاه زغال فشرده خطرات زیادی دارد و در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در کارگاه تولید زغال فشرده از نظر جانی و هم از نظر مالی خطرات زیادی برای کارکنان به همراه خواهد داشت. اهمیت ایمنی در کارگاه زغال فشرده از اهمیت بالایی برخوردار است که کارگران باید همه نکات ایمنی را در کارگاه به درستی رعایت کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.