تفاوت کوره سنتی و صنعتی

تفاوت کوره سنتی و صنعتی زغال فشرده

تفاوت کوره سنتی و صنعتی تولید زغال فشرده چیست و کدام یک بهتر است؟

زغال فشرده یا ذغال قالبی ، که با نام زغال چینی هم شناخته می شود (به دلیل خاستگاه آن که در ابتدا در چین بود) با استفاده از برخی فرآورده های چوبی و قرارگیری در خط تولید و دستگاه ها ساخته می شود. یکی از مراحل مهم و دستگاه هایی که در خط تولید ذغال فشرده استفاده می شود نیز کوره است. در واقع دستگاه های دیگر برکیت را که زغال خام است آماده کرده، و پخت زغال در کوره انجام می شود. اما کوره ها در انواع مختلفی هستند که به طور کلی به دو دسته کوره های صنعتی و سنتی تقسیم می شوند. در این مقاله به بررسی تفاوت کوره سنتی و صنعتی و مزایای و معایب آن ها می پردازیم.

کوره سنتی

کوره سنتی زغال فشرده همانطور که از نام آن مشخص است به صورت سنتی ، یعنی با مصالح و به وسیله ی بنایان ساخته می شود. البته لازم به ذکر است که بنا باید حتما به ساخت کوره وارد باشد و کوره ای مطابق با نیازهای تولید زغال فشرده را بسازد.

کوره سنتی زغال فشرده بین ۲۵۰ تا ۷۵۰ سانتی گراد دما دارد.

کوره های سنتی ساخته شده در مهرصنعت ، دارای ظرفیت قرارگیری ۵۰۰ کیلوگرم زغال در هر نوبت هستند.

لازم به ذکر است که کوره ها به وسیله ی سازندگان مجرب و ماهر در ساخت کوره مخصوص زغال و با تضمین کیفیت ساخته می شود.

 

کوره صنعتی تولید زغال فشرده

نوع دیگری از کوره ها که در خط تولیدهای زغال استفاده می شود، کوره های صنعتی هستند ، که به صورت اتاقکی مکعبی شکل است ، که با دریافت حرارت غیرمستقیم در شرایط خلاء ، موجب پخته شده برکیت ها و ساخت زغال می شود.

کوره های صنعتی می توانند در ابعاد و گنجایش های گوناگونی باشند.

کوره صنعتی دارای ابزاری برای کنترل سیستم ها قطران گیر و کنترل دود و غیره است.

 

 

تفاوت های بین کوره های تولید زغال فشرده

تفاوت های کوره سنتی و صنعتی و مزایا و معایب هر کدام

امروزه در خط تولید های فعال در کشورمان از هر دو نوع کوره سنتی و صنعتی استفاده می شود که بستگی به فرمول و روش تولید سازنده زغال دارد.

اما بهترین انتخاب کدام است و هر کدام چه مزایا و تفاوت هایی دارند؟

مزایای کوره سنتی :

مهم ترین مزیتی که کوره سنتی نسبت به صنعتی دارد، کیفیت محصول و زغالی است که تولید می شود. زغالی که در کوره سنتی به عمل آمده، به مراتب دارای کیفیت بالاتری است که این نیز برای بازار فروش و مشتری بسیار اهمیت دارد.

زغالی که در کوره صنعتی پخته می شود، به دلیل ساخته شدن با حرارت غیرمستقیم و در شرایط خلاء ، فاقد فرآیند کربنازیسیون کافی است ، بنابراین دارای بو و دود و گاز است که می تواند منجر به سردرد پس از استفاده مشتری شود، اما این مشکل در کوره سنتی وجود ندارد چرا که کربن زدایی و گازی گیری در کوره سنتی به دلیل وجود شعله اتش مستقیم به طور کامل انجام می شود.

هزینه ساخت کوره سنتی بسیار کمتر از خرید کوره های صنعتی است.

ضمن اینکه نگهداری از آن ها هم آسان تر است، و نیازی به مصرف انرژی برق که خود موجب هزینه های بیشتر می شود نیز وجود ندارد. (در کوره سنتی حتی نیاز به مواد سوختنی هم نیست و زغال ها خود با شعله اولیه شروع به سوختن می کنند.)

کوره های تولید زغال فشرده

مزایای کوره صنعتی

فرآیند ساخت زغال در آن به صورت اتوماتیک است . البته لازم است تا کوره مورد بررسی قراربگیرد تا اگر برق آن قطع شده باشد متوجه شد.

در کوره صنعتی خاکستر تولید نمیره شود.

زمان پخت در کوره صنعتی کوتاه تر از کوره های سنتی است، که البته بیشتر خط تولیدهایی که از کوره صنعتی استفاده می کنند دارای دستگاه اکسترودر گیربکسی هستند، اما در خط تولید با کوره سنتی ، اکسترودر تسمه ای استفاده می شود، که سرعت تولید اکسترودر تسمه ای حداقل دوبرابر گیربکسی است، بنابراین ضعف کوره های سنتی در پایین تر بودن زمان پخت جبران می شود.

جمع بندی

با توجه به دلایل گفته شده، با وجود پیشرفته تر بودن و اتوماتیک بودن کوره های صنعتی ، بیشتر افراد از کوره سنتی استفاده می کنند که مهمترین دلیل آن بالاتر بودن کیفیت زغالی است که در کوره سنتی پخته شده است.

در واقع فرآیند پخت زغال در کوره سنتی ، با قرار گیری در معرض شعله مستقیم بسیار کامل تر طی شده و محصول با کیفیت تر و در نتیجه با قیمت بالاتری عرضه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.