ذغال فشرده بدون شکستگی

تولید زغال فشرده بدون کوچکترین درصدی از شکستگی

تولید زغال فشرده بدون کوچکترین درصدی از شکستگی

در این مقاله به شرح تولید زغال فشرده بدون شکستگی به طور دقیق می پردازیم.

زغال فشرده با نام‌‌‌های زغال قالبی ، زغال چینی و زغال صنعتی در میان عموم شهرت یافته است.  و این نوع زغال، زغالی است که با دو روش از خرده‌های زغال چوب و عناصر گیاهی موجود در طبیعت تولید می‌شود. اجزای تشکیل دهنده زغال فشرده شامل ۹۰ درصد خاک اره و ضایعات چوب ، ۸ درصد آب و حدود دو درصد چسب زغال می باشد. چسب زغال عموما از مواد طبیعی بوده و کاربرد آن جهت چسباندن مواد اولیه به یکدیگر می باشد.

صنعت تولید زغال چینی یا زغال قالبی از صنایع جدید و سودمندی است که در سالیان گذشته بخاطر پایین بودن هزینه‌های خط تولید به شکل فزاینده‌ای در ایران مرسوم شده است. با پیشرفت روز به روز این صنعت عرصه رقابت برای تولیدکنندگان زغال هر لحظه تنگ‌تر شده و همچنین عرضه و تقاضای بالا در این زمینه باعث شده کیفیت و مرغوبیت زغال تولید شده حرف اول را در ارائه محصولات بزند. عوامل زیادی در شکستگی زغال در هنگام تولید تاثیرگذار هستند. در کلیه مراحل تولید، میزان حرارت , مقدار فشار وارده و مدت زمان صرف شده از اصلی‌ترین و مهمترین عوامل هنگام تولید زغال بشمار می آیند.

عوامل مهم در تولید زغال فشرده بدون شکستگی

میزان حرارت و گرمای مناسب اولین عامل مهم در خط تولید زغال است که کمک به تولید محصولی بدون شکستگی می نماید. حرارت بسیار پایین و یا بالاتر از حد مجاز باعث افت و خرد شدگی در زغال شده و کیفیت آن را کاهش می دهد.

دومین عامل مهم میزان فشار مطلوب و مناسب است. و در نهایت صرف مدت زمان مناسب و مکفی برای تولید زغال مرغوب و بدون شکنندگی بسیار حائز اهمیت است. بدیهی است هر گونه تعجیل و شتاب‌زدگی در تولید باعث تخریب و شکنندگی محصول نهایی خواهد شد.

از دیگرعوامل موثر در کیفیت و سلامت فیزیکی زغال‌های فشرده بکار گیری کوره‌های مناسب و پیشرفته در خط تولید زغال است. بطور کلی کوره های تولید زغال به دو نوع کوره سنتی و کوره صنعتی تقسیم می شوند. در کوره صنعتی زغال انرژی گرمایی به‌ هیچ وجه اتلاف نشده و انتقال و پخش حرارت بصورت یکسان و با اندازه مشخص انجام خواهد شد. کوره‌های صنعتی انواع مختلفی دارند از جمله کوره‌های تک منظوره یا کوره جداره‌ای ، کوره زغال همرفتی ، کوره زغال. G+ و کوره زغال کومپیند.

روش کار کوره سنتی

روش کار در کوره های سنتی به این صورت بود که چوب‌ها را داخل کوره و در آتش قرار می‌دادند و چوب‌ها در اثر حرارت بالا به زغال تبدیل شده و برای مصارف مختلف استفاده می‌گردند. این امر باعث تولید دود زیادی می‌شد و هوا و محیط زیست را بشدت آلوده می‌کرد. به همین دلیل امروزه از کوره های صنعتی بیشتر استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی دو مدل از کوره های صنعتی که مناسب تولید زغال فشرده بدون شکستگی و ترک هستند می پردازیم.

کوره زغال کومپیند

این محصول به‌ دلیل بازدهی بالا و دارا بودن پیشرفته‌ترین سیستم دیجیتالی یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین دستگاه‌ها در خط تولید زغال می باشد. یکی از ویژگی‌های خوب این دستگاه طراحی خاص آن است. این مورد امکان تولید بیش از ۹۸ درصد زغال سالم بدون هیچ گونه شکستگی و ۱۰۰ درصد گازگیری کامل و بدون هیچ گونه خامی در این محصول آن را فراهم می نماید. میزان مصرف بهینه و بسیار اندک انرژی این دستگاه در مقایسه با سایر دستگاه های موجود در بازار موجب بازدهی بسیار بالا در مدت زمان طولانی را دارا بوده  و امکان راه اندازی خط تولید زغال با حداقل شرایط و کمترین هزینه را میسر می سازد.

کوره زغال جی‌پلاس

نسل جدید کوره های صنعتی که در آنها انتقال حرارت سریع تر و در نتیجه مصرف انرژی (مصرف سوخت) پایین تر و بهینه تر است. بدلیل اینکه در این کوره ها عایق بندی دوجداره انجام می شود اتلاف حرارت به میزان زیادی کاهش پیدا می کند به طوری که هنگام روشن بودن دستگاه با دست زدن به بدنه کوره از روشن  بودن آن مطلع می شویم.

بزرگترین و خاص ترین ویژگی کوره های جی پلاس تبدیل زغال از برگ و تنه درخت در یک پخت در کنار هم ، بدون کوچک ترین شکستگی یا ترک و یا خردشدگی در زغال فشرده می باشد. بطور معمول در کوره های همرفتی ضریب عدم شکستگی زغال تا ۹۰ درصد است اما در کوره های جی پلاس عدم شکستگی ۱۰۰ درصد قطعیت دارد. دومین تفاوت این دستگاه با کوره های همرفتی در زمینه انتقال حرارت است که در اولی به صورت تابشی و چرخشی و در دومی بصورت همرفتی انجام می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.