بهترین زغال برای تولید در ایران

تولید کدام زغال فشرده در ایران بهتر است؟

تولید زغال فشرده در ایران

در این مقاله به بررسی بهترین نوع از زغال در راستای تولید زغال فشرده در ایران خواهیم پرداخت. پس تا انتهای نوشته با ما همراه باشید.

زغال فشرده نوعی از زغال است که طی سال های اخیر تولید شده و به عنوان جایگزین زغال سنتی و زغال چوب روانه بازار می شود. این نوع زغال اولین بار در کشور چین تولید شده و از آنجا به سراسر جهان انتقال پیدا کرده است. تولید زغال فشرده این مزیت را دارد که برای تولید آن نیاز به چوب درختان مختلف و آسیب وارد کردن به طبیعت نیست. بلکه می توان با استفاده از ضایعات چوب و پسماند و اکسید زغال های دیگر آن را تولید نمود. خاک اره چوب، اصلی ترین جزء تولید زغال فشرده است و از پوست گردو، بادام، خاک زغال، پوست پسته، ساقه نیشکر و … به عنوان مکمل در ساخت آن استفاده می شود.

زغال برای تولید در ایران

انواع زغال

زغال از نظر نوع مواد اولیه و مراحل تولید به دو دسته تقسیم می شود. دسته اول زغال سنتی است که طبق روال مرسوم به وسیله سوزاندن چوب درختان مختلف تولید و روانه بازار می شود.

در زغال سنتی نوع چوب و شیوه تبدیل آن به زغال می تواند تاثیر مستقیمی در کیفیت زغال و سوختن آن داشته باشد. نوع دوم زغال های فرآوری شده و فشرده هستند که از ضایعات و خاک اره چوب، خاک زغال های سوخته به علاوه پوست گردو و بادام و … طی یک فرایند مشخص تولید می شوند.

کارشناسان معتقدند که اگر اصول کار در تولید زغال فشرده به شکل مناسب رعایت شود می تواند کیفیت زغال فشرده را در حد مطلوبی قرار دهد. به شکلی که به خوبی زغال فشرده بسوزد و به هیچ وجه دود نکند. امروزه با توجه به مصرف بیش اندازه از منابع طبیعی مثل جنگل ها و درختان استفاده از آن ها برای تولید زغال سنتی توجیه منطقی و اقتصادی ندارد. بنابراین ممکن است باعث به خطر افتادن چرخه اکوسیستم طبیعی شود که طبعا می تواند باعث به خطر افتادن زندگی طبیعی بشر شود.

به همین دلیل تولید و استفاده از زغال فشرده یا چینی می تواند راهکاری مناسب برای غلبه بر این بحران باشد. همچنین به دلیل کمبود چوب معمولا قیمت تمام شده زغال سنتی از زغال فشرده بیشتر می شود که توجیه اقتصادی ندارد.

چوب های وارداتی برای تولید زغال

حتی استفاده از چوب وارداتی هم برای تولید زغال مقرون به صرفه نیست. بهترین روش در شرایط فعلی برای تامین نیازهای روزمره به زغال، فراهم کردن شرایط برای ایجاد کارگاه های تولید زغال فشرده است تا هم نیاز کشور به زغال مرتفع شود.

هم راهکاری مناسب برای استفاده از ضایعات چوب بخصوص خاک اره کارگاه های خدماتی و استفاده از پوست گردو، بادام، پسته، چوب نیشکر و … باشد تا بتوان با روشی مناسب از این ضایعات استفاده کرده و آن ها را تبدیل به ارزش افزوده نمود و از هدر رفت آن ها جلوگیری کرد.

انواع زغال فشرده

زغال فشرده هم با توجه به مواد و نوع ضایعات چوبی که برای تولید آن مصرف می شود می تواند متنوع باشد. با توجه به مواد و ضایعاتی که امروزه در تولید زغال فشرده استفاده می شود می توان انواع زغال فشرده را به چند بخش تقسیم نمود. این انواع عبارتند از زغال چینی، زغال فشرده، زغال قالبی، زغال لیمویی، زغال کبابی، زغال فشرده پسته، زغال سکه ای، زغال بامبو، زغال نارگیل و …

تولید بهترین نوع زغال فشرده

 

در ایران از زغال بیشتر برای چه کارهایی استفاده می شود؟

در ایران از زغال برای کارهای مختلفی استفاده می شود. اما بیشترین مصرف زغال برای درست کردن کباب و قلیان چاق کردن است که زغال فشرده برای این کارها می تواند بسیار مناسب باشد. زغال فشرده به دلیل نداشتن دود و سوختن یکنواخت و پیوسته، زمان سوخت بالا، نداشتن جرقه در هنگام سوختن و پرتاب نشدن ذرات آن به فضای اطراف از کیفیت مناسبی برای استفاده برخوردار است. زغال فشرده علاوه بر نداشتن دود، بو و گاز هم ندارد و باعث سرگیجه و سردرد نمی شود.

انواع زغال فشرده وقتی در قلیان مصرف می شود باعث تغییر عطر و طعم آن نمی شود به همین دلیل طرفداران خاص خود را دارد. همچنین به دلیل برش در ابعاد مشخص حمل و نقل و جا نمایی آن در فضاهای مختلف به راحتی انجام می شود، ریخت و پاش و کثیف کاری ندارد و برای استفاده در محیط های بسته و آپارتمانی مناسب می باشد.

تولید چه نوع زغال فشرده ای در ایران مناسب تر می باشد؟

در کشور ایران به دلیل شرایط آب و هوایی و کمبود منابع چوب بهترین روش برای تولید زغال استفاده از روش های فراوری و تولید زغال فشرده می باشد. چرا که باعث جلوگیری از هدر رفت ضایعات چوب کارگاه های برش و خدمات چوب می شود. همچنین می تواند باعث تامین نیازهای داخلی برای زغال شود.

البته به دلیل وجود باغ های  بزرگ مرکبات در کشور و ضایعات چوب در این مراکز استفاده از آن ها در تولید زغال فشرده می تواند باعث بالارفتن کیفیت زغال فشرده شده و مصرف کنندگان زیادی را به سوی خود جلب نماید.

زغال لیمو یکی از زغال های پرمصرف و با کیفیت است که از ضایعات چوب مرکبات تولید می شود. از ویژگی های زغال مرکبات آرام و یکنواخت سوختن و دوام مناسب است یعنی به سرعت به اکسید و خاک زغال تبدیل نمی شود.

سخن پایانی

امروزه زغال برای کارهای مختلف مثل پخت و‌ پز و یا قلیان به شکل گسترده استفاده می شود.  برای تامین زغال مصرفی جامعه بهترین روش تولید زغال فشرده است. چون باعث از بین رفتن منابع طبیعی و درختان نمی شود. همچنین راه حل مناسبی برای مدیریت پسماند و ضایعات چوب های مختلف در کارگاه های برش است.

همچنین با این روش می توان از پوست گردو، بادام، پسته و ساقه های نیشکر هم استفاده کرده و از هدر رفت آن ها جلوگیری نمود. زغال فشرده به دلیل کیفیت مناسب، نداشتن دود، سوخت یکنواخت و دوام مناسب می تواند گزینه ای مناسب برای تامین نیازهای زغال کشور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.