جلوگیری از خسارات احتمالی دینام

جلوگیری از خسارت احتمالی دینام های دستگاه تولید زغال فشرده

در این مقاله می خواهیم بدانیم که برای جلوگیری از خسارت احتمالی دینام های دستگاه تولید زغال فشرده که جزو قطعات اصلی هستند چه کاری باید انجام دهیم ولی پیش از آن باید با دینام و نقش آن بیشتر آشنا شویم

دینام یکی از بخش های مهم در چرخه صنعتی است که وظیفه آن تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی به شکل جریان متناوب است. مدل دینام های صنعتی که برای تولید برق در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند براساس کارکرد، تعداد فاز ها، نوع چرخش، ولتاژ و غیره به انواع مختلفی تقسیم می شوند. دینام های صنعتی با توجه به نوع برق تولیدی به تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند که می توانند تاثیر مهمی در روند کار داشته باشند.

نقش دینام در دستگاه تولید زغال فشرده

دینام های دستگاه تولید زغال فشرده  انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند تا روند کار دستگاه در شرایط مطلوبی قرار داشته باشد.

دستگاه های تولید زغال اگر در یک دوره زمانی مشخص به شکل متناوب به وسیله تکنسین های ماهر و کاردان بازدید شده روند کار آن ها مورد بررسی قرار گیرد معمولا خیلی کم دچار آسیب شده و به سادگی از چرخه تولید خارج نمی شوند.

معمولا به دلیل مصرف برق بالا از انرژی مکانیکی برای تولید برق در دستگاه های تولید زغال استفاده می شود و اگر برق مورد نیاز دستگاه به وسیله دینام تامین نگردد دستگاه مختل شده کار نخواهد کرد.

برای جلوگیری از خسارت احتمالی دینام دستگاه تولید زغال چه باید کرد؟

با توجه به نقش مهم دینام ها در تولید برق دستگاه تولید زغال، یکی از مهم ترین کارها بازدید دوره ای دینام و جلوگیری از نوسانات برق است که می تواند ناشی از خراب بودن فیوزها و یا سیم کشی ماشین باشد.

یکی از نکات دیگر که باید در رابطه با عملکرد دینام های دستگاه تولید زغال مورد توجه قرار گیرد این است که خروجی آمپر دیوار‌های مختلف با توجه به نیاز دستگاه و قطعات برقی آن متفاوت می باشد بنابراین در صورت از رده خارج شدن دینام به دلیل خرابی یا خرید دستگاه تولید زغال به شکل کارکرده و دست دوم باید به این مسئله توجه شود که اولا دینام از نظر کارکرد با دستگاه همخوانی داشته باشد.

یعنی اگر دینام دستگاه خراب شد نوع متناسب با وضعیت و کارکرد دستگاه تهیه شود و یا اگر دستگاه کارکرده و دست دوم خریداری و نصب گردید قبل از آغاز به کار آن دینام دستگاه مورد بررسی قرار گیرد و در صورت مشکل دار بودن و یا عدم هماهنگی با دستگاه نسبت به تعویض آن اقدام گردد تا دستگاه آسیب نبیند.

 

روش های جلوگیری از خسارات دینام

برخی از موارد خرابی دینام های دستگاه تولید زغال

برخی از دلایلی که در صورت بروز موجب اختلال در کار و خارج شدن دستگاه تولید زغال از مدار شود  می تواند مرتبط با دینام دستگاه باشد. یکی از مشکلات شایع دینام های برق از بین رفتن و مصرف شدن زغال دینام است که باید در زمان مناسب نسبت به تعویض آن اقدام شود‌.

یکی دیگر از مسائلی که می تواند موجب اختلال در کار دینام های دستگاه تولید زغال شود خراب شدن آفتامات دینام است که برق دینام را تنظیم می کند و در صورت خرابی ممکن از موجب اختلال در کار دینام و از کار افتادن آن شود.

سوختن سیم پیچ داخل دینام می تواند از مشکلات مهم دینام در زمان کار طولانی مدت دستگاه باشد که در صورت بروز چنین مشکلی باید نسبت به تعویض کامل دستگاه اقدام شود. به طور کلی هر مشکلی در رابطه با سیم های دینام پیش بیاید جریان برق را کم یا به طور کلی قطع می کند.

گاهی اوقات به دلیل اختلالات، برق به دستگاه نمی رسد و دینام برای غلبه بر مشکل برق بیشتری تولید می کند که می تواند  باعث ایجاد بوی سیم سوخته در دستگاه زغال فشرده شود که در اولین فرصت و قبل از آنکه دیر شود باید مشکل دستگاه رفع گردد.

چرا باید دستگاه های تولید زغال فشرده در زمان تهیه به دقت مورد بررسی قرار گیرند؟

دینام ها و همه اجزاء دستگاه های تولید زغال فشرده چه در زمان تهیه و خرید  دستگاه و چه در طول دوران استفاده، باید در یک بازه زمانی مشخص به شکل دوره ای و مرتب مورد بررسی و تحت نظارت قرار بگیرد چون ممکن است قطعات آن دچار آسیب شود که در طولانی مدت می تواند هزینه های زیادی را بر تولید کنند تحمیل نماید.‌

از دلایل بازدید و بررسی دستگاه های تولید زغال فشرده بخصوص دینام های این نوع دستگاه آن است  که از نظر عملکرد فشار زیادی به آن ها وارد می شود و ممکن است باعث آسیب رسیدن به دینام ها و دستگاه شود.

دستگاه های تولید زغال فشرده از یک سری دستگاه های مکانیکی تقریبا ساده تشکیل شده است که هر کدام از آنها به شکل مجزا از بازار خریداری و تهیه شده  و بهم متصل می شوند.

دستگاه های تولید زغال مجموعه های مکانیکی هستند که  اگر به شکل اصولی و درست در روند تولید به کار انداخته شوند می توانند عمر نسبتا طولانی داشته باشند.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که اگر دستگاه تولید زغال به شکل آکبند و نو تهیه شود ممکن است تا رسیدن به شکل مناسب برای تولید دچار ایراداتی باشد و تا زمان به اصطلاح آب بندی شدن باید به دقت عملکرد آن تحت نظارت افراد کارآمد قرار بگیرد تا در یک شرایط متعادل فعالیت کند و بازده خوبی داشته باشد.

سخن پایانی در خصوص خسارت احتمالی دینام در تولید زغال فشرده

برای جلوگیری از خسارات احتمالی دینام های دستگاه تولید زغال فشرده که جزو قطعات اصلی دستگاه هستند باید دقت و نظارت کافی در دستور کار تولیدکنندگان زغال فشرده باشد تا دستگاه تولید زغال فشرده در کوتاه مدت دچار آسیب نشود.

دینام نقش مهمی در دستگاه تولید زغال فشرده بازی می کند چون انرژی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل می نماید و اگر به درستی مدیریت نشود ممکن است روند تولید را به دلیل آسیب دیدن دچار اختلال کند.

بهترین روش برای جلوگیری از ایجاد اختلال در کار دینام دستگاه تولید زغال فشرده بازدید دوره ای و مداوم  آن است تا بتوان از وارد آمدن آسیب جدی به دینام و دستگاه تولید زغال جلوگیری نمود.‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.