سرکه چوب

سرکه چوب و تولید زغال فشرده

سرکه چوب چیست ؟

سرکه چوب یا اسید چوب ، مایعی تیره از خانواده اسید ها ، و در واقع اسید پیرولینگیور است، که از تقطیر چوب و دیگر سوخت های گیاهی به دست می آید.

سرکه چوب حاوی ۸۰ الی ۹۰ درصد آب است ، که چندین ترکیب دیگر را نیز به دست می دهد. از جمله اسید استیک، استون، اتیل والاتر، متانول ،فرمالدئید و …

اما دلیلی که ما به سرکه ی چوب اشاره کرده ایم، این است که این محصول به عنوان یک فرآورده جانبی در صنعت تولید زغال فشرده به دست می آید.

ساخت این فراورده در تهیه زغال به این دلیل است که گازی که از سوختن چوب حاصل می شود، اگر در شرایط بی هوا باشد، پس از خنک شدن به صورت مایع در می آید و اسید چوب را به دست میدهد.

سرکه چوب

سرکه چوب چه کاربردی دارد؟

سرکه ی چوب دارای مواد شیمیایی بسیاری است که برخی از آن ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

برای مثال از سرکه چوب برای تقویت خاک و بهبود بخشیدن به آن ، از بین بردن آفات، و هم چنین کنترل بر رشد گیاهان در کشاورزی استفاده می کنند.

استفاده از اسید چوب به اندازه های مختلف می تواند اثرات متفاوتی داشته باشد. استفاده از آن هم یم تواند از رشد گیاه و ریشه هایش جلوگیری کند، و هم با مقدار مصرف متفاوت، سبب افزایش رشد و میوه دهی بهتر درختان شود.

استفاده از سرکه ی چوب برای گیاهان ، حیوانات و انسان بی خطر است، اما ممکن است برای برخی آبزیان سمی باشد.

 

سرکه گیری در کوره زغال

در کوره های سنتی زغال فشرده می توان سرکه زغال به دست آورد.

برای این کار لازم است که شاخه های بریده شده درختان را در کوره ها قرار داد و روی آن ها را با خاک رس پوشاندف تا منافذ بسته شوند.

توجه داشته باشد که قطع درختان یا شاخ و برگ آن ها به منظور تولید سرکه چوب نه تنها غیر قانونی است، بلکه صرفه اقتصادی هم ندارد. بنابراین در صورتی که شاخه های ضایعاتی چوب در اختیار دارید می توانید اسید چوب به دست آورید.

با سوختن شاخه ها در دمای ۱۲۰ تا ۴۳۰ درجه سیلیسیوس ، در دودکش کوره قطره های قهوه ای رنگی به وجود می اید، که همان سرکه چوب یا اسید چوب است.

البته ماده ای که به دست آمده سرکه چوب خام است، و باید به مدت ۳ ماه بماند تا سرکه چوب آماده به دست آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.