دود کردن کوره زغال فشرده

عوامل دود کردن کوره زغال فشرده

دود کردن کوره زغال فشرده

در این مقاله ما قصد داریم عوامل دود کردن کوره زغال فشرده را در کوره های صنعتی برای شما بیان کنیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

تولید زغال در گذشته و اکنون

در گذشته نه چندان دور افراد با بریدن درختان و شاخه های ضخیم چوب ها را در گودال های عمیق به زغال تبدیل می کردند. به دلیل کمبود شغل و راحتی کار زغال در مناطق روستایی افراد زیادی در زمینه تهیه و تولید زغال به شکل سنتی فعالیت می کردند.

تهیه زغال در محیط زیست موجب آلودگی محیط زیست می شد که اثرات مخرب آن بر محیط زیست تاثیر به سزایی می گذاشت. با توجه به اهمیت جنگل ها و درختان در سلامت انسان امروزه بیشتر از روش هایی استفاده می شود که نیاز نباشد برای تهیه حجم انبوهی از زغال، درختان زیادی را قطع کرد.

امروزه با توجه به ابزارها و تجهیزات جدید و به روز دیگر نیاز نیست برای تهیه زغال درختان زیادی را در جنگل ها قطع کرد. شاید در حین خرید زغال ازمغازه ها دقت کرده باشید که برخی زغال ها طرح جالب و ابعاد متفاوتی دارند در واقع این مدل زغال ها، زغال فشرده هستند.

برای تولید زغال فشرده دیگر نیاز نیست درختان را قطع کرد بلکه از روش های دیگری می توان مواد اولیه آن را تامین و در کوره های صنعتی به زغال فشرده تبدیل کرد. مواد اولیه یا همان بریکت سوختی در کوره های صنعتی در طی عملیاتی تبدیل به زغال  فشرده می شود.

یکی از اصول کلی عملیات تهیه زغال فشرده در کوره های صنعتی این است که هیچ دودی از کوره بلند نشود چرا که کوره های صنعتی نقش قابل توجهی در آلوده نکردن محیط زیست دارند.

حال فرض کنید در طی عملیاتی که در کوره های صنعتی ایجاد می شود دودهایی نیز در طی سوختن و تهیه زغال فشرده از کوره بیرون بیاید. به طور قطع می توان بیان کرد که این امر طبیعی نیست و عواملی در به وجود آمدن دود از کوره نقش دارند.

عوامل موثر در دودکردن کوره های زغال

 

زغال چینی یا فشرده چیست؟

زغال قالبی یا همان فشرده از کاربردترین نوع ذغال است. امروزه با هدف آسیب نرساندن به درختان از مواد اولیه گرد ذغال چوب و یا خاک اره تهیه می شود. ذغال چینی یک نوع بریکت سوختی است که امروزه در کوره های صنعتی و سنتی به وفور تهیه می شود.

از نظر شکل ظاهری زغال فشرده ابعاد متفاوتی دارد و در بعضی مواقع شکل آن به صورت تخم مرغ است. در کوره های صنعتی ذغال چینی به دو روش تهیه می شود. در روش اول گرد زغال چوب با استفاده از چسب های مخصوص به هم چسبیده می شوند. سپس برای عملیات بعدی در کوره های صنعتی تحت فشار و گرمای لازم قرار می گیرند. بعد از آن به کمک قالب های مخصوص تهیه این نوع زغال همه زغال ها را قالب بندی و در طرح ها و ابعاد متنوع تولید می کنند.

در روش بعدی از گرد خاک اره یا پوست گردو به عنوان بریکت و مواد اولیه ذغال چینی استفاده می شود. خاک های حاصل از اره و پوست گردو باید به طور کامل آسیاب شده و به صورت پودری شکل باشد. بعد از پودر کردن خاک های حاصل از اره و پوست گردو اجازه دهید تا خاک به طور کامل خشک شود.

بعد از عمل خشک شدن خاک با استفاده از دستگاه های مخصوص پرس همه خاک را به هم فشرده کنید تا خاک به طور کامل روی هم قرار گیرد. در نهایت خاک ها را در کوره صنعتی قرار داده تا طی فرایند کربونیزاسیون عملیات مربوطه بر روی آن  اعمال شود . به این نکته دقت داشته باشید که میزان زمان مورد نیاز برای تهیه و قرار گیری خاک در کوره های صنعتی با توجه به الیاف مربوطه به طور میانگین حدود ۱۲ تا ۴۸ ساعت می باشد.

 

عوامل دود کردن کوره زغال فشرده

امروزه برای کاهش سطح آلودگی های محیط زیست در زمان تهیه زغال از کوره های صنعتی استفاده می شود در واقع یکی از مزیت های کوره های صنعتی دود نکردن و کاهش آلاینده های محیط زیست است . در برخی مواقع کوره های صنعتی به هر دلیلی دود می کنند که می توان دود کردن کوره صنعتی را ناشی از یک سری عوامل دانست. در ادامه برای شما به اختصار هر کدام از عوامل را بیان می کنیم؛

 

بکارگیری مواد ناخالص و نامرغوب

وجود ناخالصی و مواد نامرغوب زیان بار از جمله عواملی است که در دورد کردن کوره نقش به سزایی دارد. اغلب تولید کنندگان در همان مراحل ابتدایی برای چسباندن و فشرده کردن مواد بریکت به هم از مواد شیمایی و چسب های مضر استفاده می کنند.

حال تصور کنید مواد برکیت همراه با مواد شیمیایی و چسب های مخصوص در کوره طی عملیات حرارتی قرار بگیرد به نظرتان چه اتفاقی می افتد؟ درست حدس زدید مواد شیمایی و ناخالصی ها در اثر عملیاتی حرارتی می سوزند و باعث بیرون زدن دود از کوره می شوند.

گازهای سمی حاصل از دود مواد شیمیایی برای محیط زیست آسیب زا بوده و سلامت افراد را نیز به خطر می اندازد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی تولید کنندگان نباید از هیچ موادی به عنوان چسب یا هر چیز دیگری برای به هم چسباندن بریکت استفاده کنند. استفاده از مواد نامرغوب بر کیفیت زغال فشرده نیز تاثیر مستقیمی دارد. چراکه در صورت استفاده از مواد نامرغوب در نهایت زغال فشرده بی کیفیتی هم تولید می شود. به طور کلی شرط اصلی در تولید زغال فشرده مرغوب در کوره بکارگیری مواد مرغوب می باشد.

 

بکارگیری  سوخت اضافی برای مشتعل کردن کوره

در کوره ها برای مشتعل کردن بریکت ها در ابتدا نباید از مواد سوختی همچون نفت یا بنزین استفاده کرد. استفاده از سوخت های این چنینی کیفیت زغال فشرده را کاهش خواهد داد. بهترین روش برای مشتعل کردن بریکت ها استفاده از حرارات است که به کمک مشعل انجام می گیرد. با حرارات دادن بریکت ها، به تدریج مشتعل می شوند و نیاز با استفاده از سوخت های مانند بنزین، نفت و …نیست. ناگفته نماند که اگر در زمان اشتعال بریکت ها از مواد سوختی همچون نفت، بنزین و … استفاده شود بر کیفیت زغال فشرده تاثیر منفی خواهد گذاشت و زغال فشرده ساختار شکننده ای پیدا خواهد کرد.

 

ساختار نادرست کوره

اگر از مواد اولیه مرغوب بدون هیچ چسب و مواد شیمیایی در بریکت استفاده می کنید و یا برای مشتعل کردن بریکت ها در کوره از هیچ گونه سوختی همچون بنزین و نفت استفاده نکرده اید ولی همچنان از کوره دود بیرون می آید باید دنبال عاملی دیگری در کوره بگردید.

کوره ها برای تهیه زغال فشرده باید اصولی بنا شده باشند. همچنین در کوره مکانی برای تهویه هوای حاصل از حرارات دادن زغال فشرده تعبیه شده باشد.

تهویه مناسب در کوره نقش قابل توجهی در کیفیت زغال فشرده دارد چرا که در صورت عدم تعبیه تهویه هوا در کوره ها ، زغال فشرده خفه می شود. در نهایت به درستی عملیات حرارتی بر روی آن انجام نمی شود و از کوره دود بیرون می آید.

عوامل موثر بر کیفیت زغال فشرده مرغوب

عوامل مختلفی بر کیفیت زغال فشرده تاثیر مثبتی می گذارند؛ ما در ادامه متن این عوامل را برای شما شرح خواهیم داد؛

مواد اولیه مرغوب

همان طور که در متن بالا بیان کردیم برای تولید زغال فشرده مانند روزهای گذشته نیاز به قطع کردن درختان تنومند نیست . امروزه از موادی همچون خاک اره، خاک زغال و پوست گردو برای تولید زغال فشرده استفاده می شود.

شاید اکثر افراد معتقد باشند که زغال فشرده حاصل از این مواد اولیه بی کیفیت است اما باید خاطر نشان کنیم که این نظر کاملا اشتباه است. چرا که زغال فشرده ای که از مواد اولیه همچون خاک اره و پوست گردو استفاده می شود کیفیت بالاتری نسبت به زغال های معمولی دارد.

ساختار کوره زغال فشرده

در ابتدا برای تولید زغال فشرده باید کوره ها را از نظر اصولی و سبک صحیح در مکان مناسب بنا کرد. کوره باید طراحی مناسبی داشته باشد. در ضمن امکانات مربوط به تهویه هوا برای جلوگیری از خفگی ، گاز گیری و فشار حرارتی بر روی ان تعبیه شده باشد.

در صورت عدم ساختارصحیح و مناسب کوره ها اعم از صنعتی و سنتی بریکت ها در کوره ها به طور کامل پخت نمی شوند. بنابراین عملیات حرارتی به طور صحیح بر روی بریکت ها اعمال نمی شود. برای اینکه زغال فشرده از کیفیت بالایی برخوردار باشد و در زمان استفاده زود خاموش نشود بهتر است به ساختار کوره ها نیز مانند عوامل دیگر اهمیت ویژه ای دهید.

 

سخن پایانی

کارگران در تولید زغال فشرده در کوره های صنعتی متحمل زحمات، شب بیداریها و سخت های زیادی هستند. با این همه فعالیت مستمر کارگران نباید زحمت و تلاش شبانه روزی این افراد را فدای مواد اولیه ارزان و نامرغوب کرد تا در نهایت با بکارگیری مواد مرغوب و با کیفیت، عدم استفاده از سوخت های اشتعال زا  و ساختار اصولی کوره بتوان زغال فشرده با کیفیتی را تولید کرد.

زغال های فشرده در کوره های صنعتی تحت تاثیر عملیات حرارتی قرار می گیرند. بریکت های موجود در کوره در اثر عملیات حرارتی به خوبی پخت می شوند و در نتیجه زغال فشرده تولید خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.