نام های مختلف موجود برای زغال فشرده

نام های مختلف زغال فشرده

نام های مختلف زغال فشرده – چرا زغال فشرده را با نام زغال چینی میشناسند؟

زغال فشرده ، زغال چینی ، زغال صنعتی و زغال قالبی و زغال بامبو همگی نام هایی هستند که برای این محصول به کار می روند. بین این اسامی رایج ترین آن ها زغال فشرده و زغال چینی است. اما چرا این فرآورده به این نام ها خوانده می شود؟ در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که چرا زغال فشرده را با نام زغال چینی می شناسند، و هم چنین نام های مختلف زغال فشرده  چیست و به چه دلیل استفاده می شوند.

با ما همراه باشید.

زغال چینی ، اولین نام برای زغال فشرده

یکی از رایج ترین اسامی که برای زغال فشرده به کار می رود زغال چینی است.

این که چرا زغال فشرده با نام زغال چینی شناخته می شود، به تاریخچه تولید ذغال فشرده باز می گردد. ذغال فشرده اولین بار در کشور چین تولید شد. چینی ها برای تولید زغال از روشی جدید استفاده کردند که در آن نیازی به قطع کردن شاخه ها و تنه درختان ، و آسیب به درختان نبود.

ضمن این که این روش بسیار به صرفه از نظر هزینه است، چرا که از مواد ضایعاتی دور ریز ، که البته قابل بازیافت هستند استفاده می شود.

این که چرا زغال فشرده هنوز هم با نام زغال چینی شناخته می شود، به این دلیل است که در سال های اولیه این محصول در کشورمان وارداتی بود که از چین وارد می شد. بنابراین ، آن را با نام ذغال چینی می شناختند.

بیشتر برند های شناخته شده در بازار نیز متعلق به کشور چین بودند، بنابراین همه ی این نوع زغال ها با نام زغال چینی شناخته می شدند.

نام زغال فشرده

با گذشت تنها چند سال، با توجه به این که بستر از نظر ظرفیت تولید و مواد اولیه در کشور خودمان فراهم بود، و استقبال خوبی که از استفاده از ذغال چینی شد، تولید کنندگان ، مهندسان و سرمایه گذاران زیادی به فکر استفاده از این روش در کشور خودمان و تولید این نوع زغال شدند.

یکی از پیشگامان این صنعت نیز شرکت مهرصنعت بوده است ، که هم اکنون از بزرگترین تولید کنندگان و صادرکنندگان زغال فشرده ، و سازنده خط تولید ذغال فشرده است.

بنابراین ، با توجه به این که این زغال ها دیگر در کشور خودمان ساخته می شوند، نام زغال فشرده برای آن ها انتخاب شد.

استفاده از کلمه “فشرده” اشاره به روش تولید این نوع زغال دارد ،که از فشرده سازی خاک اره ، پوست گردو و خاک زغال توسط دستگاه زغال ساز یا اکسترودر دارد.

در زبان انگلیسی نیز این محصول با نام Compressed Charcoal شناخته می شود ، که کلمه Compressed به معنای همان فشرده شده است.

بنابراین می توان گفت که بهترین نام برای این محصول که به روش تولید آن مرتبط است ، همین زغال فشرده (ذغال فشرده) است.

صادرات زغال فشرده

جالب است بدانید که با موفقیت زیاد تولیدکنندگان کشور در ساخت زغال فشرده مرغوب ، بخش بسیار زیادی از این ذغال به دیگر کشورهای مصرف کننده زغال ، از کشور های همسایه گرفته ، تا کشور های اروپایی صادر می شود.

البته با وجود این که صادرات در کشورهای اطراف دیگر بیشتر توسط ایران است تا چین ، هنوز هم با توجه به تاریخچه پیدایش این زغال از چین ، با نام های زغال چینی و زغال فشرده صادر می شود.

 

زغال بامبو

یک نام رایج دیگر که استفاده می شود، زغال بامبو است.

دلیل این نامگذاری نیز این است که زغال های اولیه که از چین وارد می شدند،(همان زغال چینی) در این کشور با استفاده از چوب بامبو ساخته می شدند، که گیاهی فراوان در چین است.

بنابراین این نام نیز بر روی زغال فشرده ماند، با وجود این که لزوما در ساخت همه ی انواع زغال فشرده از بامبو استفاده نمی شود.

زغال فشرده تولیدی در کشورمان که مرغوبیت بیشتری هم دارد ، از خاک اره درختان مختلف ساخته می شود و بامبو در آن نقشی ندارد، با این حال به دلیل همان تاریخچه ،نام ذغال بامبو نیز هنوز رایج است.

نام های مختلف زغال فشرده  : زغال صنعتی

دیگر نامی که برای زغال فشرده یا زغال چینی استفاده می شود، زغال صنعتی است که باز هم به روش تولید آن اشاره دارد.

این نام در واقع متضادی از نام زغال چوب یا همان زغال سنتی است.

روش قدیمی که برای به دست آوردن زغال استفاده می شد بریدن شاخه ها و تنه درختان و سوزاندن آن ها در چاله یا کوره بود، که البته هنوز هم استفاده می شود اما زغال فشرده تا حد زیادی جایگزین آن شده است. این روش که از سالهای بسیار بسیار دور و در طول تاریخ توسط انسان استفاده می شده را روش سنتی می گویند.

از سوی دیگر روش تولید با استفاده از دستگاه ها که متضاد روش سنتی است را زغال صنعتی می گویند.

تولید یک محصول با استفاده از مواد اولیه ، و توسط دستگاه های مخصوص در واقع یک صنعت است ، از همین رو زغال فشرده را “زغال صنعتی” هم می نامند.

زغال قالبی

یکی دیگر از اسامی زغال فشرده که می توان استفاده کرد هم زغال قالبی است.

اگر در مغازه ها برای انتخاب زغال، از زغال قالبی هم استفاده کنید همان زغال فشرده را به شما می دهند.

همانطور که مشخص است ، منظور از قالبی شکل ذغال فشرده است که معمولا مکعبی ، یا چند ضلعی است، و به طور کل شکلی منظم و قالبی دارد. (برخلاف زغال سنتی)

قالبی بودن این زغال سبب شده تا استفاده از آن برای مشتریان بسیار آسان تر شود، نیازی به قطع کردن نباشد و موجب کثیف شدن دست مشتری نشود.

ضمن اینکه بسته بندی راحت تری دارد و بهتر جای میگیرد.

قلیان چوب گردویی

زغال فشرده ، زغال چینی ، و یا زغال صنعتی و زغال قالبی ، و زغال بامبو ، همگی نام هایی برای یک محصول هستند ، که زغال تولید شده به روش صنعتی اند که نخستین بار در چین ساخته شدند و فرآیند ساخت آن نیز فشرده سازی مواد ، به شکلی قالبی است.

بنابراین تمامی این اسامی صحیح و رایج هستند، با این حال بهترین نام را می توان همان “زغال فشرده” دانست.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.