نیروی انسانی مورد نیاز در خط تولید زغال فشرده

نیروی انسانی مورد نیاز برای خط تولید زغال فشرده

راه اندازی خط تولید و نیروی انسانی مورد نیاز

راه اندازی خط تولید زغال فشرده یکی از روش های کارآفرینی و تجارتی پرسود و قابل رشد است. زغال فشرده یک بریکت سوختی است که از مواد چوبی مانند خاک اره ، پوست گردو، پسته و غیره ساخته می شود. این مواد توسط دستگاه های صنعتی ابتدا الک شده سپس فشرده و قالب سازی می شود و در نهایت پس از پختن آن زغال فشرده قالبی به دست می آید . اما مانند هر خط تولید دیگر ، علاوه بر تجهیزات، مواد اولیه و محل مناسب، به نیروی انسانی هم نیاز است . نیروی انسانی را می توان با ارزش ترین قسمت هر تولیدی دانست.

نکته : توسط گروه مهرصنعت، شما می توانید علاوه بر خرید این تجهیزات برای تولید زغال فشرده، مواد اولیه مورد نیاز خود را به راحتی تهیه کرده و محصول نهایی خود را به گروه مهرصنعت بفروشید.

اما به چه تعداد نیروی انسانی و برای انجام چه کاری نیاز داریم؟

البته اینکه به چند نفر برای تولیدات خود نیاز خواهید داشت، بستگی به ظرفیت خط تولید شما دارد. بطور مثال اگر چند خط موازی تولید راه اندازی کنید ، مشخصا به نیروی بیشتری هم نیاز خواهید داشت . اما حداقل نیروی مورد نیاز برای به راه افتادن خط تولید زغال فشرده سه نفر است که در ادامه وظایف هر یک را شرح می دهیم.

تعداد نیرو در خط تولید زغال فشرده

اپراتور دستگاه فشرده ساز یا اکسترودر

یکی از سه فردی که گفته شد می بایست بطور ثابت دستگاه اکسترودر را کنترل و نظارت کند . اپراتور دستگاه اکسترودر باید فردی منظم و دقیق باشد تا تولید به درستی صورت گیرد . همچنین ایشان می بایست با فرایند تولید زغال فشرده هم آشنایی داشته تا به موقع مواد اولیه را به دستگاه وارد و محصول را از آن خارج سازد.

نکته: آموزش اپراتور مورد نظر برای دستگاه اکسترودر از طریق گروه مهرصنعت به صورت رایگان صورت می گیرد.

 

اپراتور سایر دستگاه ها

دو اپراتور حاضر دیگر در خط تولید بر خلاف اپراتور اکسترودر وظیفه ثابتی ندارند و می توانند هر زمان که لازم باشد بخش دیگری از خط تولید را مدیریت کنند . بطور ساده ، تمامی دستگاه های خط تولید نیاز به اپراتور ثابت ندارند و فقط در زمان راه اندازی آن ها ، نیروی انسانی باید با آن ها کار کند.

اپراتور دستگاه آسیاب

چنانچه مواد اولیه شما شامل چوست گردو و پسته نیز باشد ، نیاز است که در ابتدای کار آن ها را داخل آسیاب ریخته تا ریز و یک دست شوند. این عمل فقط برای آماده سازی مواد اولیه انجام می شود و پس از آن اوپراتور می تواند در قسمت دیگری کار خود را ادامه دهد .

دستگاه سرند

وظیفه دستگاه سرند، جدا کردن مواد زائد مانند چوب های خراب و ناخالصی های موجود در مواد اولیه است . اما دستگاه سرند به صورت دائمی در خط تولید مورد استفاده قرار نمی گیرد و فقط در زمان آماده سازی مواد اولیه نیاز به اوپراتور دارد. پس یکی از دو نیروی باقی مانده ، مواد اولیه شامل پوست گردو و خاک اره و خرده چوب را درون سرند می ریزد و تا اتمام فرایند سرند ، آن را نظارت می کند .

دستگاه خشک کن

وظیفه این دستگاه زدودن رطوبت احتمالی از مواد اولیه است . چنانچه مواد اولیه مرطوب وارد اکسترودر شود، کیفیت بریکت ها افت می کند. پس یکی یا هر دوی اوپراتور ها می توانند این مواد را به داخل دستگاه خشک کن ریخته و پس از رطوبت زدایی آن ها را به اوپراتور اکسترودر تحویل دهند .

پختن بریکت ها در کوره

مرحله نهایی در خط تولید ، پختن بریکت هایی است که از دستگاه اکسترودر خارج شده اند . در این قسمت یک یا دو اپراتور، بریکت های خام را روی پالت چیده و تا محل کوره ها هدایت می کنند. کوره های مورد استفاده برای پختن این بریکت ها دو نوع صنعتی و سنتی هستند . در مدل صنعتی ، تنها با قرار دادن بریکت ها داخل کوره و روشن کردن آن ، پخت ذغال شروع می شود ولیکن در کوره های سنتی ، اوپراتور ها باید پس از چیدن بریکت ها در کوره ، با یک مشعل آن ها را گداخته کرده و سپس در کوره را گل بگیرند تا فرایند پخت آغاز شود . توجه داشته باشید در کوره های سنتی، لازم است یکی از اپراتور ها بصورت مرتب به کوره سرکشی کند تا زغال ها خاموش یا خفه نشده باشند.

 

نیرو های کارگاه تولید زغال فشرده

پس از اتمام فرایند پخت، دو اوپراتور می توانند زغال های پخته را با پالت خارج سازند و به کمک خفه کن آن ها را خاموش کنند . در این مرحله ، محصول نهایی آماده است .

 

نیروی انسانی مورد نیازز برای دیگر قسمت ها

پس در نهایت به حداقل ۳ نفر برای راه اندازی و تولید زغال فشرده نیاز دارید . اما پس از تولید زغال فشرده کارهای دیگری مانند بریدن زغال های آماده و بسته بندی آنها وجود دارد که این مراحل را هم اوپراتور ها (پس از تولید) می توانند انجام دهند. البته اگر قصد گسترش تولیدات و خط تولید و صادرات آن ها را داشته باشید می توانید نیروهای دیگری برای مثلا بخش حسابداری یا مدیریت کارگاه را به کار بگیرید . در مجموع باید بگوییم که استخدام نیرو های بیشتر کاملا بستگی به ابعاد تولید و نحوه کار شما دارد ولی حداقل نیروی انسانی برای به راه اندازی خط تولید ۳ نفر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.