راهنمای خرید قلیان

هنگام خریدن قلیان به چه نکاتی توجه کنیم؟!

نکته: این مقاله صرفا جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد و گروه مهرصنعت هیچ گونه فعالیتی در زمینه فروش قلیان ندارد.

نکاتی برای خریدن قلیان که باید در نظر بگیرید

شاید در ابتدا خرید یک قلیان کار ساده ای بنظر برسد چرا که تمام قلیان ها یک کار را انجام می دهند؛ دود انداختن تنباکو. اما اتفاقا خرید قلیان قدری به دقت و تصمیم گیری نیاز دارد چرا که با تنوعی بسیار شگفت انگیز رو به رو خواهید شد! از قلیان های بسیار بلند با ارتفاع یک متر گرفته تا قلیان هایی که در کیف های کوچک دستی جا می گیرند پیش روی شما قرار دارند. اما به هر حال همیشه باید مطابق با نیاز خرید کرد و خرید قلیان هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه این مقاله چند نکته که در هنگام خرید قلیان باید به یاد داشته باشید را بررسی خواهیم کرد.

همانطور که گفته شده است این مقاله تنها جنبه ی آموزشی دارد و گروه مهرصنعت در زمینه ی قلیان فعالیتی ندارد. مهرصنعت در زمینه ی عرضه ی زغال فشرده و همچنین راه اندازی خط تولید زغال فشرده فعالیت دارد و بزرگترین ارائه دهنده ی خط تولید زغال فشرده در کشور می باشد. اگر اطلاعات دقیق تری از تولید زغال فشرده می خواهید به صفحه ی طرح توجیهی زغال فشرده مراجعه کنید.

 

یک قلیان کوچک مسافرتی

سایز و اندازه قلیان

تقریبا مهم ترین مساله در خرید قلیان دقت به اندازه آن است. اگر قصد دارید از قلیان هم در خانه و هم برای بیرون بردن مانند گردش و پیک نیک استفاده کنید، پس موردی که انتخاب می کنید باید ابعاد نسبتا کوچکی داشته باشد و حتما دارای کیف قابل حمل نیز باشد. اما اگر استفاده شما محدود به خانه است بهتر است قلیان های بلندتری انتخاب کنید چرا که حجم دود ذخیره شده در تنه و تنگ یک قلیان بر کام دهی آن تاثیر دارد.

جنس بدنه قلیان

نکته بعدی دقت به جنس بدنه قلیان است.بدنه قلیان های سنتی و اصیل از چوب و به روش خراطی تهیه می شوند ولی امروزه این نوع قلیان های چوبی کمیاب هستند. تنه های چوبی معمولا زیباتر و سبک تر هستند. البته این نوع تنه های چوبی نیز مشکلاتی دارند ؛ بطور مثال اگر برای مدت طولانی تنگ قلیان از آب خالی بماند، چوب کم کم دچار ترک های درشت می شود. همچنین اگر قلیان را در محیط های تاریک و مرطوب مانند انباری نگه دارید ممکن است دچار کپک زدگی شوند. همچنین اگر تنه قلیان با چوب های نا مرغوب ساخته شده باشد، به مرور زمان چوب های خرد و ریز شده به داخل شیلنگ کشیده خواهد شد.

یک قلیان چوبی مدرن

قلیان های مدرن تر از جنس فلز ساخته می شوند اما جنس فلز بسیار مهم است. بعضی قلیان ها از جنس برنج، بعضی از جنس استیل و بعضی از آهن با روکش کروم (استیل) ساخته می شوند. در این بین، قلیان های برنجی کیفیت بسیار خوبی دارند و دچار پوسیدگی نمی شوند. اما قلیان هایی که از جنس آهن و روکش کروم یا استیل هستند، بدترین انتخاب هستند! چرا که در مجاورت آب داخل تنگ به سرعت دچار زنگ زدگی و پوسیدگی می شوند و علاوه بر از دست دادن استحکام و مقاومت، اکسید های داخل بدنه به داخل شیلنگ و دهان کشیده خواهند شد و باعث احساس بسیار ناخوشایندی می گردند.

سری قلیان

دقت به نوع سری قلیان نیز مهم است؛ سری از اجزای مهم قلیان است که تنباکو درون آن قرار می گیرد. اما بعضی سری ها دارای گودی و عمق بسیار زیادی هستند که برای مصارف خانگی مناسب نیستند و بیشتر کاربرد سفره خانه ای دارند البته باید دقت داشته باشید که عمق محل تنباکو بیش از حد نیز کم نباشد زیرا در این حالت تنباکو به سرعت خواهد سوخت و عملا قلیان قابل استفاده خواهد بود . همچنین سری هایی از جنس استیل نیز وجود دارند که حتی نیازی به فویل آلومینیم نیز ندارند.این سری ها دارای شبکه ای برای قرار دادن زغال هستند اما به علت داغ شدن بیش از حد ممکن است باعث سوختن تنباکو شده و روی طعم آن اثر بگذارند.

شکل و اندازه تنگ

شاید شکل و اندازه تنگ بی اهمیت به نظر برسد اما باید توجه داشته باشید تنگی که خریداری میکنید با ارتفاع نی قلیان شما هماهنگ باشد. بعضی قلیان ها دارای نی های بلند و بعضی دارای نی های کوتاه هستند که ممکن است مجبور شوید بیش از حد قلیان را آب کنید؛ همچنین اگر ارتفاع قلیان شما بلند و تنگ شما شعاع کمی داشته باشد ممکن است قلیان با کوچکترین تکان واژگون شود.
در این مقاله به چهار نکته برای خرید قلیان پرداختیم؛ به نظر شما هنگام خرید قلیان باید چه نکاتی را در نظر گرفت؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.