کاهش برق در خط تولید زغال فشرده

چه کنیم از هزینه برق در کارگاه تولید زغال فشرده بکاهیم؟

هزینه برق در کارگاه های تولید زغال فشرده به دلیل آنکه برای راه اندازی بخش های مختلف  برق سه فاز می بایستی در دسترس باشد ممکن است در صورت عدم مدیریت گران تمام شود.‌ هرچند ممکن است بتوان با انرژی گاز بخش های حرارتی مثل کوره صنعتی و یا  مرحله خشک کردن زغال های تولید شده را رتق و فتق نمود اما در بخش الک کردن ، آسیاب، میکسر و بخصوص اکسترودر یا فشرده سازی ، نیاز به برق مناسب بخصوص برق سه فاز است تا بتوان مراحل تولید زغال فشرده را تکمیل نمود.

وضعیت مصرف برق در کارگاه های زغال فشرده چگونه است؟

برای راه اندازی کارگاه های زغال فشرده در مرحله اول باید اطمینان حاصل کرد که می توان انشعاب برق سه فاز از شرکت برق دریافت نمود.

چون تمامی دستگاه های خط تولید زغال فشرده به موتور الکتریکی مجهز هستند و اگر برق لازم برای آن ها فراهم نشود یا مشکلی در برق رسانی به آن ها پیش بیایید معمولا خط تولید با چالش مواجه خواهد شد و در ساده ترین حالت خط تولید زغال فشرده به شکل راکد و بلا تکلیف در خاموشی فرو خواهد رفت و ممکن است در این حالت به دستگاه های خط تولید هم آسیب وارد شود.

برای راه اندازی خط تولید زغال فشرده برق ورودی به سوله تولید زغال باید سه فاز بوده و حداقل میزان برق رسانی آن در حدود ۵۰ آمپر باشد که بتوان خط تولید را در یک شرایط مناسب را اندازی کرد.

زمانی که دستگاه اکسترودر یا فشرده سازی زغال برای آغاز فعالیت استارت بخورد در حدود ۵۰ آمپر برق مصرف می کند که اگر این برق تامین نشود دستگاه توان فعالیت نخواهد داشت.

پس اگر سوله یا کارگاه تولید زغال فشرده از شرایط برق رسانی مناسب برخوردار نباشد چرخه تولید زغال فشرده راکد و غیر فعال خواهد شد به همین دلیل اولین گام برای خرید دستگاه های مختلف تولید زغال فشرده اطمینان از داشتن برق سه فاز برای فعال کردن کارگاه یا توان برق منطقه ای برای ارائه امتیاز آن می باشد چون در غیر این صورت خرید دستگاه های تولید زغال فشرده کاری بی ثمر خواهد بود.

 

روش های کاهش برق در تولید زغال فشرده

برای صرفه جویی در برق کارگاه تولید زغال فشرده چه باید کرد؟

برای صرفه جویی و مصرف بهینه در کارگاه های تولید زغال فشرده به شکلی که خط تولید روبراه شده و کیفیت محصول آسیب نبیند باید سعی شود از دستگاه های کم مصرف استفاده گردد تا بتوان حتی المقدور و در حد مناسب مصرف برق را کاهش داد.

دستگاه های مختلفی با برند های متنوع برای تولید زغال فشرده در بازار وجود دارد که می توان با انتخاب درست و یا مشورت با افراد با تجربه در تولید زغال، نوع کم مصرف آن از نظر انرژی را انتخاب و خریداری نمود.

مثلا از دستگاه های کم مصرف کوره زغال فشرده استفاده شود که نسبت به دستگاه های دیگر از مصرف انرژی پایین تری برخوردار  بوده و بازده تولیدی نسبتا مطلوبی داشته باشند.

همچنین برای راه اندازی خط تولید زغال فشرده علاوه بر توجه به نوع برقی که توسط برق منطقه ارائه می شود و خرید دستگاه های کم مصرف مهمترین مسئله برای صرفه جویی در انرژی میزان هماهنگی در قسمت های مختلف کارگاه است تا زغال فشرده بدون تعلل مراحل مختلف را بگذراند و از چرخه تولید  خارج شود چون هر گونه تعلل و بی برنامگی ممکن است باعث اتلاف انرژی و پایین آمدن کیفیت زغال فشرده تولیدی شود.

تاثیر مواد اولیه تولید زغال فشرده در مصرف و هزینه برق

از دو نوع مواد اولیه برای تولید زغال فشرده استفاده می شود  در بعضی از کارگاه ها از خاک اره و ضایعات چوب برای تولید زغال فشرده استفاده می شود و در بعضی دیگر از  خاک زغال برای این کار استفاده می گردد که نوع ماده اولیه استفاده شده برای تولید زغال می تواند تاثیر چشمگیر و غیر قابل انکاری در تولید زغال داشته باشد.

در کارگاه هایی که از خاک اره و ضایعات چوب برای تولید زغال فشرده استفاده می شود معمولا مصرف انرژی برق زیاد تر می باشد چون برای سوختن و تبدیل ضایعات چوب به اکسید یا خاک زغال نیا به حداقل دو المنت قدرتمند و یک الکتروموتور با ۳۰ اسب اکسترودر می باشد تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید.

در حالی که در کارگاه هایی که از خاک زغال برای تولید زغال فشرده استفاده می کنند مصرف انرژی تقریبا پایین تر است و با اکسترودر ۱۵ اسب و بدون المنت فرایند تولید زغال فشرده قابل انجام می باشد‌.

 

کاهش برق خط تولید زغال فشرده

تفاوت کوره های سنتی و صنعتی از نظر مصرف و هزینه برق

معمولا کوره های سنتی  از دمای بیشتری برای اثرگذاری بر روی مواد اولیه زغال فشرده برخوردار هستند و به طبع زغال فشرده تولید شده در این نوع کوره از کوره های صنعتی با کیفیت تر می باشد.

در کوره های سنتی از کربونازیسیون با حرارت مستقیم برای تولید زغال فشرده استفاده می شود و حتی المقدور از مواد اشتعال زا برای روشن شدن مواد اولیه زغال استفاده نمی شود و به همین دلیل زغال تولید شده در کوره های سنتی از کیفیت بهتری برخوردار بوده و زغال تولیدی بوی دود و گاز نمی دهد و در صورت مصرف زغال حاصله باعث سردرد مصرف کنند نمی شود.

اما کوره های صنعتی معمولا با برق کار می کنند و مصرف برق آن ها نسبتا زیاد می باشد که می تواند باعث بالا رفتن هزینه تمام شده زغال تولیدی شود. هرچند ممکن است تولید زغال در کوره های سنتی زمان بر باشد اما به طبع مصرف انرژی برق آن کمتر بوده و هزینه های زیاد خرید برق مصرفی را به تولید کننده  تحمیل نمی کند.‌

سخن پایانی

دستگاه های زیادی در خط تولید زغال فشرده به کار گرفته می شوند که همه آن ها برای فعال شدن نیاز به انرژی برق دارند ماشین های خط تولید زغال فشرده  به دلیل مصرف بالا و ساختار خاص برای روشن شدن نیاز به برق سه فاز دارند که میزان آمپر آن با توجه به نوع دستگاه می تواند بین ۳۲ تا ۵۰ آمپر در نوسان باشد.

به همین منظور برای کاهش مصرف انرژی و پایین آوردن قیمت تمام شده محصول باید از دستگاه هایی استفاده شود که مصرف انرژی پایینی دارند و می توانند برای تولید یک زغال با کیفیت از شرایط مناسبی برخوردار باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.