مواد اولیه زغال فشرده و انواع آن

مواد اولیه زغال فشرده و انواع آن

انواع مواد اولیه در تهیه زغال فشرده

زغال فشرده یا زغال چینی، ترکیبی از مواد اولیه شامل خاک اره، پوست گردو یا پوست بادام  و خاک زغال است، که مرغوبیت آن ها تاثیر مستقیم بر کیفیت زغال تولید شده دارد . در این مقاله به بررسی اطلاعاتی از مواد اولیه زغال فشرده ، شامل انواع، اندازه و جنس آن ها می پردازیم.

خاک اره :

خاک اره که مهم ترین و بیشترین ماده در تولید زغال فشرده دارد، باید از نوعی مناسب و با کیفیت بالا باشد . این خاک باید با کیفیت باشد و نوع مرغوب را می توانید از صاحبان مشاغلی فراهم کنید که خاک اره جزء مواد ضایعات و دور ریز آنها می باشد. از جمله این مشاغل می توان به تولید کنندگان مبلمان و تهیه راحتی اشاره کرد. آنها خرده چوب های دور ریز فراوان در اختیار داشته و تولید کنندگان زغال میتوانند با قیمت های بسیار مناسب تر از بازار این ضایعات چوب را از ایشان تهیه کنند. از مهم ترین پارامتر ها برای خرده چوب ها رطوبت و تازگی آن میباشد. البته این پارامتر به میزان زیادی به جنس چوب وابسته است.

معیار های خاک اره برای تهیه زغال فشرده :

  • رطوبت خاک اره
  • اندازه خاک اره
  • جنس خاک اره

 

رطوبت :

خاک اره به طور کلی دارای دو نوع مرطوب(تازه) و خاک اره خشک (خاک اره چوب خشک شده) است. هر مقدار رطوبت خاک اره بیشتر باشد آن خاک اره در دستگاه و آسیاب ها راحت تر حرکت می کنند. بنابراین به بهترین شکل ممکن به بریکت تبدیل می شود. باید دقت داشت رطوبت بیش از اندازه نیز برای چوب باعث چسبندگی زیاد در دستگاه ها شده و از حرکت راحت آن جلوگیری می کند. در نتیجه خاک اره های تهیه شده باید در حد مشخصی رطوبت داشته باشند که برای تولید با بازده حداکثر آماده شوند.

خاک اره در زغال فشرده

اندازه خاک اره :

اندازه ی خاک اره بستگی به میزان آسیاب آن دارد و بر این اساس به پنج دسته تقسیم می شود :

  • خاک اره شکری : همانطور که از اسمش پیداست اندازه این نوع خاک اره به اندازه دانه های شکر می باشد.این نوع خاک اره معمولا در دستگاه های اکسترودر با عملکرد متوسط مورد استفاده قرار می گیرد.
  • خاک اره کراشر : که درشت یا پفکی است ، این نوع خاک اره به راحتی به بریکت تبدیل شده و در دستگاه ها عملکرد خوبی دارد.این نوع خاک اره معمولا مورد استفاده دستگاه هایی است که توان بالایی ندارند.
  •  آسیاب : که اندازه متوسطی دارد، و از نظر عملکرد نیز عملکردی مطمئن دارد.
  • خاک اره نجاری : این نوع خاک اره نیز با اندازه متوسط مانند نوع قبل در دستگاه های اکسترودر عمل کرده و مانعی برای تولید یک محصول خوب به شمار نمی آید.
  • خاک اره فلکی : این نوع خاک اره که ریز است، برای دستگاه های نسبتا قدرتمند کاربرد دارد که میتوانند از این خاک اره بریکت تهیه کنند، این خاک اره گر چه تولید مشکل تری پیش رو دارد اما بریکت تولیدی آن در نهایت از کیفیت بسیار خوبی برخوردار می باشد.

 جنس خاک اره

جنس خاک اره نیز معیار دیگری است که در تولید زغال فشرده مورد اهمیت است. همین معیار باعث تغییر در کیفیت بریکت و در نهایت زغال تولیدی میشود. بنابراین باید برای تولید زغال مورد نظر به این پارامتر نیز توجه کرد.

خاک اره که می تواند در تولید زغال فشرده استفاده شود، باید از یکی از چوب های زیر تهیه شده باشد :

  • چوب گردو : از بهترین نوع چوب هایی که برای صنعت زغال سازی استفاده می شود ، می توانیم به چوب درخت گردو اشاره کنیم که کیفیت و چربی بسیار بالایی دارد و در این صنعت بسیار پر کاربرد هست.
  • چوب سنوبر : این چوب نیز همانند چوب گردو از مرغوبیت نسبتا خوبی برای تولید زغال برخوردار هست اما در نهایت بعد از چوب گردو در رتبه دوم جای می گیرد.
  • راش : این چوب نیز از چوب های مناسب برای تولید زغال می باشد و از رطوبت نسبتا بالایی برخوردار است.
  • چوب جنگلی : این نوع نیز از رطوبت نسبتا بالایی برخوردار است و شباهت هایی با چوب قبلی دارد.
  • چوب چنار : این چوب به علت در دسترس بودن و تهیه آسان ، بسیار مورد استفاده تولید کنندگان قرار می گیرد و زغال های تولیدی از این چوب نیز، از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار است.

نکات مهم درباره خاک اره

نکته : لازم به ذکر است که برای تهیه خاک اره، هیچ یک از انواع درختان قطع نمی شوند، و از خاک اره باقی مانده از چوب ها که در دیگر صنایع مانند ساخت وسایل چوبی باقی مانده است، استفاده می شود ، که این خود نوعی مزیت به شمار می رود چرا که به حفظ محیط زیست کمک بسیاری می کند.

نکته : استفاده از هر یک از انواع خاک اره، با اندازه ، جنس و رطوبت ، طبق معیار های ساخت زغال ، و فرمول ساخت زغال فشرده متفاوت خواهد بود و بستگی به نیاز های تولید کننده و مصرف کننده دارد.از طرفی هم باید دقت داشت که زغال مصرفی برای هر نوع استفاده ای متفاوت بوده و نحوه ساخت و پخت نیز متفاوت است.

نکته : لازم به ذکر است که برای تهیه خاک اره، هیچ یک از انواع درختان قطع نمی شوند، و از خاک اره باقی مانده از چوب ها که در دیگر صنایع مانند ساخت وسایل چوبی باقی مانده است، استفاده می شود .

نکته : استفاده از هر یک از انواع خاک اره، با اندازه ، جنس و رطوبت ، طبق معیار های ساخت زغال ، و فرمول ساخت زغال فشرده متفاوت خواهد بود .

پوست گردو

پوست گردو نیز دیگر فرآورده مهم در تولید زغال فشرده است. این ماده در ترکیبات ساخت زغال، دومین ماده از نظر درصد تشکیل دهندگی است. پوست گردو با داشتن چربی که دارد، افزایش زمان سوختن و استحکام زغال تولید شده را افزایش می دهد.

هم چنین به تولید بریکت نیز سرعت می بخشد.

پوست گردو نیز ضایعات است و از این رو استفاده از آن علاوه بر داشتن هزینه پایین، به محیط زیست هم آسیب نمی زند.

پوست گردو بهتر است در فصل تابستان فراهم شود، چرا که به وفور یافت می شود بنابراین قیمت مناسب تری دارد .

 

پوست گردو در زغال فشرده

خاک زغال (خاک کربن)

خاک زغال نیز دیگر فراورده مورد استفاده است، که به میزانی کمتر از دو ماده دیگر استفاده می شود. این خاک،به دو دسته ی آسیاب شده مویزی ، و آسیاب نشده تقسیم می شود .اگر خود در کارگاه دارای آسیاب هستید، بهتر است از نوع آسیاب نشده آن استفاده کنید،چراکه برخی افراد سود جو ، در خاک زغال آسیاب شده شن و ماسه اضافه می کنند تا حجم آن بیشتر شود .اضافه شدن این شن و ماسه نه تنها موجب بی کیفیت شدن زغال تولیدی می شود، بلکه باعث شکستن تنگستن جوش ماردون نیز می شود و هزینه های زیادی را موجب خواهد شد .

خاک زغال خط تولید زغال فشرده

 

نکته : برخی افراد در تهیه زغال فشرده خود از انواع چسب ها استفاده می کنند، تا زغال بیشتری داشته باشند و چسبندگی زغال در تولید بالا رود، اما این یک تصور کاملا اشتباه است که صرفه اقتصادی نیز ندارد .برخی نیز برای صرفه جویی ، از خاک اره حاصل از MDF استفاده می کنند، که آن نیز باعث پایین آمدن کیفیت زغال، در نتیجه پایین آمدن فروش و قیمت آن می شود .

 

تولیدکنندگان محترم می توانند مواد اولیه خود را در سراسر کشور، در مقادیر مختلف و با کیفیت بالا و تضمینی از مهرصنعت تهیه کرده و برای تولید اقدام کنند.

برای داشتن اطلاعاتی بیشتر از مواد اولیه زغال فشرده ، و تعیین کیفیت آن نیز می توانید با کارشناسان ما مشورت کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.