زغال خودسوز

زغال خودسوز چیست؟

زغال خودسوز چیست و چگونه ساخته می شود؟

زغال خودسوز ، نوعی جدید از زغال کبابی است که بدون دود و بدون بو می باشد .

این نوع زغال که بیشتر برای پخت و پز استفاده می شود، با روشن شدن و جرقه اولیه، به صورت خودکار سوخته و تا مدت زیادی روشن می ماند.

زغال خودسوز نیازی به باد زدن نیز ندارد ، و چون دود و بویی ندارد در طعم غذایی که طبخ می شود نیز تاثیری ندارد .

 

زغال خودسوز چگونه ساخته می شود؟

زغال خودسوز با تکنولوژی جدیدی ساخته شده است که سبب می شود ماندگاری زغال بیشتر باشد.

در واقع در ساخت زغال خودسوز ، همان زغال معمولی را طی فرایند هایی هیدروژن گیری می کنند. سپس اکسیژن نیز به صورت کامل از زغال خارج می شود، بنابراین ، زغال حاصله بسیار جاذب اکسیژن است و به دریافت اکسیژن علاقه دارد. بدیهی است که با حذف اکسیژن از آتش ، آتش خاموش می شود، و اگر اکسیژن بیشتری بدان اضافه شود ، شدید تر و شعله ور تر می شود.

وقتی اکسیژن را از زغال گرفتیم ، زغال به شدت علاقه به جذب اکسیژن دارد ، و با جذب اکسیژن از محیط ، با جرقه ای که در ابتدا زده می شود، آتش حاصله با جذب اکسیژن از محیط شدت گرفته ، و زغال می سوزد . بنابراین ، تا زمانی که جذب اکسیژن به پایان برسد، آتش زغال روشن میماند و زغال می سوزد. بدین گونه ما زغالی خواهیم داشت که به صورت خودکار و ماندگار می سوزد ، که آن را زغال خودسوز می نامیم.

بنابراین به طور خلاصه باید گفت :

زغال خودسوز : حذف هیدروژن ، حذف اکسیژن = تمایل بیشتر زغال برای جذب اکسیژن = آتش قوی و ماندگار

 

مضرات زغال خودسوز

سوالی که برای اکثر افراد با شنیدن نام زغال خودسوز پیش می آید، این است که آیا چنین محصولی از مواد شیمیایی ساخته شده است ؟

پاسخ به طور کلی خیر است. با توجه به مراحلی که در ساخت و نحوه ی عملکرد زغال خودسوز گفته شد، می توان فهمید که این یک ترفند فناوری بوده ، و نیازی به استفاده از مواد شیمیایی نیست .

بنابراین زغال تفاوتی با زغال های معمولی ندارد، و ضرر داشتن یا نداشتن آن به کیفیت ساخت و مواد اولیه آن بر می گردد، اما به طور کلی ، زغال خودسوزی که با کیفیت باشد، مضرات خاصی ندارد .

البته لازم به ذکر است که همیشه برخی افراد سودجو وجود دارند که سعی دارند با ترفند های نادرست محصول خود را به فروش برسانند، و با افزودن مواد شیمیایی به زغال خود، بجای انجام مراحل ساخت آن ، زغال را به زغال خودسوز تبدیل می کنند، که این نوع زغال با داشتن مواد شیمیایی مضر ، می تواند سبب آسیب به سلامتی، و عوض شدن طعم غذا شود .

بنابراین لازم است تا زغال خود، به خصوص زغال خود سوز را از افراد مطمئن که کیفیت آن ها پیشتر ثابت شده است تهیه کنید .

 

مزایای زغال خودسوز

  • سریع و با یک جرقه روشن می شود
  • به مدت طولانی می سوزد و ماندگاری زیادی دارد
  • بدون دود ، بو و گاز است (در صورتی که با کیفیت باشد)
  • خاکستر تولید نمی کند
  • نیازی به آتش زنه ، و خرد کردن ندارد
  • از نظر اقتصادی برای پخت و پز به صرفه تر از زغال های چوبی جنگلیست

 

کاربرد زغال خودسوزهمه چیز درباره زغال خودسوز

با توجه به ویژگی هایی که از زغال خودسوز گفته شد، این زغال بیشتر برای پخت و پز و طبخ پخته می شود.

همچنین این زغال با نام زغال باربیکیو نیز شناخته میشود. تهیه باربیکیو و کباب ، بیشترین کاربرد این زغال است .

البته برخی از این زغال برای قلیان کشی نیز استفاده می کنند.

 

زغال فشرده خودسوز

همانطور که میدانید به طور کلی زغال به دو روش تهیه می شود. روش سنتی که در قدیم بیشتر استفاده می شود، تهیه زغال از سوزاندن هیزم و شاخه های درخت هاست .

روش جدید تر تهیه زغال از ضایعات چوبی ، و تبدیل آن به بریکت و زغال به وسیله ی دستگاه های خط تولید زغال فشرده است . این نوع زغال برخلاف روش عمل ، سبب آسیب به محیط زیست و قطع درختان نمی شود، و استفاده از ضایعات چوبی ، تولید آن را به صرفه تر و ارزان تر، محیط زیستی ، و مدرن کرده است .

زغال خودسوز نیز می تواند در روش تهیه زغال به وسیله ی ضایعات چوبی ، و خط تولید ، یعنی همان تهیه زغال فشرده انجام شود.

بنابراین مشتریان گرامی می توانند زغال خودسوز خود را از نوع زغال های فشرده تهیه کنند، که دارای شکلی قالبی ، استفاده و حمل آسان ، متناسب با محیط زیست است .

نکته ای که باید در تهیه زغال فشرده از هر نوعی بدان دقت کنید ، کیفیت تولید و ساخت است، چراکه برخی تولید کنندگان از چسب ها و مواد شیمیایی در محصولات خود استفاده می کنند. این کار در محصولات تولیدی گروه صنعتی مهر به هیچ وجه انجام نمی شود، و به تمام تولید کنندگانی که با ما همکاری می کنند نیز توصیه می شود تا فرمول ساخت زغال فشرده خود را مطابق با استاندارد ها، و بدون مواد شیمیایی و چسب ها تولید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.