چالش های تولید زغال فشرده

چالش های پیش رو برای تولید زغال فشرده

چالش های تولید زغال فشرده

تولید زغال فشرده از کسب و کار های سود آور ، با سرمایه ای به نسبت کم است، که با استفاده از دستگاه های خط تولید که در داخل کشور تولید می شوند، و هم چنین مواد ضایعاتی و دور ریز ساخته می شود.

اما با این حال بسیاری با ورود در این کار، دچار مشکلاتی در تولید، و چه بسا ورشکستگی می شوند. علت چیست؟

در این مقاله سعی داریم برخی از مواردی که ممکن است زمینه ساز اشکال در تولید، فروش و ورشکستگی تولید کننده شوند را بررسی کنیم .

 

چالش اول : فضای تولید

پیش از هر اقدامی برای تولید ذغال فشرده، و خرید دستگاه ها، لازم است تا مواردی در رابطه با کارگاه یا سوله انجام گیرد.

سوله محلی است برای جمع آوری مواد اولیه، راه اندازی دستگاه ها و تولید زغال . بنابراین می توان آن را قدم اول در فرایند تولید نامید .

درصورتی که سوله فاقد شرایط مجاز باشد، تمامی اقدامات بعدی را به تعویق انداخته، و حتی ضرری بسیار را در همان ابتدای کار متوجه تولید کننده کند. بنابراین رعایت نکاتی در هنگام تهیه سوله ضروری است:

  1. سوله باید خارج از شهر باشد

تولید زغال فشرده، با آلایندگی همراه است، بنابراین در صورتی که سوله یا کارگاه درون بافت شهری باشد، سبب بروز آلودگی، مزاحمت برای دیگران و شاکی شدن افراد، و در نتیجه جلوگیری از کار توسط ماموران محیط زیست خواهد شد. سوله یا کارگاه ها را در فضای شهری تهیه نکنید.

 

  1. زمینه حمل و نقل را در نظر بگیرید

گرچه سوله باید در فضایی خارج از بافت شهری باشد، اما باید در نظر داشته باشید که شما نیازمند تهیه مواد اولیه بسیاری در هر ماه خواهید شد. بنابراین باید زمینه مناسب برای رفت و آمد خودروهای باربر ، برای آوردن مواد اولیه، و خروج محصول تولید شده وجود داشته باشد.

 

  1. برق سوله

باید توجه داشته باشید که برقی که در سوله و برای ماشین آلات صنعتی استفاده می شود، ۳ فاز دارای حداقل ۵۰ آمپر برق باشد. زیرا تمام دستگاه ها دارای موتور های الکتریکی هستند ، و بروز اشکال در برق رسانی حتی برای مدتی کوتاه، می تواند موجب خسارت بسیار شود، چه از نظر خاموشی خط تولید، و یا بدتر از آن، آسیب به دستگاه ها .

 

  1. گاز سوله

اطمینان حاصل کنید که سوله ای که تهیه کرده اید، دارای گاز صنعتی فشار قوی باشد. مصلم است که گازشهری برای تولید زغال و مشعل های دستگاه ها، دارای قدرت کافی نمی باشد، و می تواند سبب افت کیفیت محصول شود. هم چنین استفاده از گازوییل نیز به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

  1. اندازه ی سوله

سوله ای که تهیه کرده اید، باید حداقل دارای ۲۰۰ متر فضا ، و حتما مسقف باشد، چراکه دستگاه ها در صورت قرار گیری در معرض عوامل جوی آسیب خواهند دید. هم چنین فضایی جداگانه برای دپو کردن مواد اولیه (خاک اره، پوست گردو، خاک زغال) در نظر بگیرید.

 

  1. ارتفاع سقف سوله

توجه داشته باشید که دستگاه های خط تولید زغال فشرده، دارای ارتفاعی بلند هستند، و هم چنین نیاز است تا خودروهای سنگین و بزرگ برای حمل و نقل وارد سوله ی شما شوند. بنابراین سقف سوله شما باید از ۴ متر بلند تر باشد.

 

چالش دوم : دستگاه های خط تولید زغال فشرده

حال که سوله و فضای مناسب برای تولید تهیه شد، نوبت به قدم بعدی، یعنی تهیه دستگاه های خط تولید زغال فشرده است.

بدیهی است که یکی از بیشترین هزینه هایی که در این راه می شود، هزینه برای تهیه دستگاه هاست. مصلما شما نیاز دارید دستگاه هایی را تهیه کنید که به خوبی عمل کرده، کامل باشند و البته با قیمتی مناسب.

لازم است بدانید که دستگاه های خط تولید زغال فشرده، دستگاه هایی کاملا مکانیکی هستند، و کیفیت ساخت و استفاده ی صحیح از آن ها، رابطه ی مستقیمی بر میزان و کیفیت تولید و فروش شما دارد.

توصیه می کنیم تهیه دستگاه ها را حتما با مشورت با افراد متخصص و دارای تجربه، و با تحقیق انجام دهید . تحقیق شما باید از بسیاری از تولیدکنندگان، و نه به صرف تبلیغات تولید کننده باشد.

 

چالش سوم : آموزش

در این مرحله، با فرض این که دو گام اول با موفقیت انجام شده است، تولیدکننده انتظار دارد که شروع به فرآیند تولید کند. بسیاری تصور می کنند که تولید زغال فشرده ، بسیار آسان است و با چند جلسه مشاهده یا کار در کارگاه ها، می توان شروع به تولید کرد. متاسفانه بسیاری با همین تصور در این زمینه وارد شده اند و به ورشکستگی رسیده اند.

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، تولید زغال فشرده ، آسان است، اما چالش های بسیار عجیب و غریبی در کار پیش می آید که می تواند آن را به کاری بسیار پیچیده و مشکل بدل سازد.

نکته ی بسیار مهم این است که آموزش های لازم را در این زمینه ، برای کارکنان خط تولید و خود ، به وسیله ی تکنسین های حرفه ای فرا گیرید.

بسیار گمان می کنند صرف نظر از این مرحله می تواند سبب صرفه جویی در هزینه ها شود، اما غافل از اینکه بر خوردن به اشکالات حین کار، ضرر های مالی بسیار گران تر را در بر خواهد داشت.

به هیچ عنوان بدون آموزش و مشورت با تکنسین های حرفه ای، و با تصور اینکه با چند روز کار یا مشاهده کارگاه های دیگر می توانید کارگاه خود را راه اندازی کنید، وارد عمل نشوید.

البته ای این توصیه ای است برای تمامی کارهای تولیدی، و نه فقط تولید زغال فشرده .

گام سوم را جدی بگیرید.

 

چالش چهارم : تهیه مواد اولیه

از دیگر اقداماتی که می تواند زمینه ساز چالش ها و ضرر های فراوان برای تولید کنندگان شود، تهیه مواد اولیه است.

مواد اولیه که خاک اره، پوست گردو، و خاک ذغال را شامل می شوند، باید دارای مرغوبیت بالا باشند تا محصول تولیدی شما نیز با کیفیت باشد.

مشکلی که در این زمینه وجود دارد، وجود واسطه ها و دلالان بسیار در این زمینه است، که هرچه بیشتر سعی دارند به سراغ تولیدکنندگان بی تجربه بروند.

بسیاری از اقدام به فروش خاک اره نئوپان یا MDF می کنند، که سبب پایین آمدن کیفیت زغال شما و بو دار شدن آن می شود.

برخی از تولیدکنندگان نیز خود از این مواد نامرغوب استفاده می کنند، و چسب ها و مواد شیمیایی را به محصول اضافه می کنند.

این کار شاید در نگاه اول به نظر صرفه جویی و پرداخت هزینه های کمتر بیاید، اما مطمئن باشید که شما را شامل ضرر های بیشتر خواهد کرد. مصلما مشتری و مصرف کننده ، خیلی زود متوجه کیفیت پایین محصول خواهد شد، و تقاضای بازار برای چنین محصولی کم شده، و ضرر های بسیار بیشتر را در بر خواهد داشت.

نکته ی مهم : استفاده از مواد نامرغوب چون خاک MDF ، سبب آسیب به دستگاه اکسترودر و خوردن شدن تنگستن ماردون نیز می شود، که خود هزینه های بیشتری را در بر دارد.

خاک اره و دیگر مواد اولیه خود را از منابع مطمئن تهیه کنید و از مرغوبیت آن نیز مطمئن شوید.

 

چالش پنجم : تولید زغال

تا اینجای کار ، تمامی مراحل خود شامل چالش های بسیاری بودند، که در صورت انجام اشتباه آن ها، ممکن است حتی به سوی ورشکستگی بروید .

اما تولید زغال نیز خود چالشی دیگر است.

ترک خوردن زغال، بو داشتن و خوب نسوختن زغال، بی کیفیتی زغال همگی از جمله مشکلاتی هستند که ممکن است پس از تولید زغال با آن ها متوجه شوید.

کلید این مشکل اما در گام سوم، یعنی آموزش و انجام صحیح مراحل است. با انجام مراحل با استفاده از روش های صحیح و تحت نظارت متخصیص، به هیچ وجه با مشکل در تولید مواجه نخواهید شد.

 

چالش ششم : فروش زغال فشرده

فروش نیز یکی از مهم ترین چالش های این صنعت است. افرادی که به تازگی شروع به کار کرده اند، ممکن است بازار را به خوبی بررسی نکرده باشند، و متضرر هزینه های زیاد شوند.

لازم است از فروشندگان و بازاریاب های مویی رگی، و با تجربه مشورت کنید تا در این زمینه به مشکل نخورید.

خوشبختانه ما در گروه مهر صنعت، در زمینه ی فروش نیز پشتیبان تولیدکنندگان هستیم. البته لازم به ذکر است که کیفیت زغال در این زمینه شرطی مهم است ، که با رعایت نکات گفته شده در زمینه ی تولید به راحتی انجام پذیر است.

 

در پایان، به شما توصیه می کنیم طرح توجیهی ذغال فشرده را نیز به صورت به روز ، مورد تحقیق قرار دهید، و هزینه های خود را از ابتدای کار مدیریت کنید.

 

با آرزوی موفقیت شما در چرخ تولید اقتصاد کشور

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.